اخبارجهانجهان اسلام

احیای بنایی متروکه و قدیمی در هند که در گذشته های دور به یاد کربلا و امام حسین و حضرت عباس راه اندازی شده بود

بنایی تاریخی با قدمتی در حدود ۱۵۰ سال ، که در گذشته های دور به یاد‌ شهدای کربلا در آن مکان ، عزاداری می شد و طی سال های طولانی متروکه شده بود ، توسط شیعیان هند ، شناسایی شد.

این مجموعه که به نام حضرت عباس علیه السلام عباسی نگار نام داشت ، در تاسوعای سال جاری دوباره شاهد عزاداری شیعیان مشتاق هندی بود.

شیعیان هند با آگاهی از تاریخچه این بنا ، تصمیم دارند دوباره مراسم عزاداری را در این نقطه احیا نمایند و به همین منظور برای رونق گرفتن مجدد آن ، در فضای مجازی فراخوان های گسترده ای را منتشر کرده اند.

در هند و پاکستان بعضا رسم بر این بوده که عاشقان اهل بیت غالباً یک قطعه زمین را علامت گذاری می کردند و ماکت و تمثیلی از کربلا را برای کسانی که قادر به مسافرت و زیارت شهر مقدس کربلا در عراق نبودند ، در آن نقطه می ساختند.

منشی مظفر علی هم از کسانی است که در تاریخ هند ، داستانی این چنین از او روایت شده که در قطعه زمینی ، ماکت و تمثیلی از «کربلا» را ساخت ، و با تاسیس آن مجموعه برای زیارت مردم ، نام آن را به یاد حضرت اباالفضل العباس علیه السلام ، عباسی نگار یا همان تصویر و نقش حضرت عباس علیه السلام گذاشت.

داستان چگونگی ساخت بنایی به یاد کربلا توسط منشی مظفر علی:

در دوران سلطنت حاکم عوض ، وجد علی شاه ، در لکهنو، حدود ۲۵ کیلومتر دورتر از محنلال گنج ، منشی مظفر علی عباسی نگار را تاسیس کرد.

او این مجموعه را به یاد و نام کربلا ، بر روی یک قطعه زمین وسیع تاسیس کرد ، این مجموعه جزئی از وقف اولادی بود.

اما پس از پایان حکومت سلطنتی و قیام مردم هند در سال ۱۸۷۵، و به دنبال آن سرکوب این قیام توسط دولت بریتانیا و سپس تجزیه شدن هند در سال ۱۹۴۷، و متعاقب آن لغو مالکیت زمین در سال ۱۹۵۸، بسیاری از افراد ثروتمند در فقر فرو رفتند.

بقایای بسیاری از ساختمانهای بزرگ به جا مانده از دوران سلطنتی با درآمد حاصل از مالکیت زمین نگهداری می شد ، اما بسیاری از بناها از جمله بنای متعلق به منشی مظفرعلی و مجموعه ای که به یاد کربلا راه اندازی کرده بود ، متروک ماند.

اما به تازگی برخی از جوانان مسلمان و شیعه آن منطقه ، از داستان و تاریخچه این مجموعه و نحوه راه اندازی تمثیل کربلا در آن نقطه ، که روزگاری دور ، منشی مظفر علی آن را برپا کرده بود ، مطلع شدند ، و در نهم محرم ، روز تاسوعای سال جاری به یاد حضرت اباالفضل العباس علیه السلام در آن مکان مجلس عزاداری برگزار کردند.

پس از آن ، جامعه مسلمانان و شیعیان لکهنو نیز از وجود چنین بنایی آگاهی یافته، و روز نهم آگوست سال جاری ؛ ۲۰۲۳ ، با حضور در این مکان ، با برپایی گردهمایی عظیمی با سخنان شیخ مصطفی ادیب هندی وکیل آیت الله العظمی شیرازی در هندوستان ، مجلس عزاداری باشکوهی برگزار نمودند.

شیخ مصطفی ادیب به این مناسبت ذکر مصیبتی برای امام حسین علیه السلام و یارانش خواند.

وی در این اجتماع عظیم از همه مومنان خواست تا دست به دست هم بدهند و در برپایی مجدد مراسم عزادارای در مجموعه ای که به نام و یاد کربلا در گذشته های دور راه اندازی شده و مدتی متروکه بوده ، سهیم شده و در احیای دوباره این بنا و مراسم عزاداری های آن مشارکت کنند.

وکیل آیت الله العظمی شیرازی در هندوستان تاکید کرد اگر مردم به همین ترتیب به زیارت و حضور خود در مراسم های این بنا ادامه دهند، این مجموعه و عزاداری های آن دوباره رونق می گیرد و احیای آن میسر می شود.

لازم به ذکر است که شیعیان این منطقه ، با حضور گسترده در فضای مجازی با هشتک های گوناگون و ذکر تاریخچه این بنا ، به معرفی این مجموعه تاریخی همت گماشته و با ذکر آدرس این بنای تاریخی ، در پایان نوشته اند : لطفا تا جایی که امکان دارد به اشتراک بگذارید!!

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا