اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: غیرمسلمانان چه در کشورهای اسلامی و چه غیراسلامی ، مادام که با مسلمانان در صلح و آشتی هستند محترمند

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز سه شنبه ۲۰ محرم سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با کفار و غیرمسلمانانی که تا زمانی که سلاح نکشیده و به ظلم با مسلمانان و کشورهای اسلامی نجنگیده باشند که از آنان تعبیر به مُحَايِد یعنی بي طرف ، بي غرض و بدون جانبداري شده است ، فرمودند این دسته از غیرمسلمانان محترم هستند چه در کشور اسلامی و چه در کشور غیر اسلامی باشند.

معظم له در ادامه فرمودند در زمان پیامبر اکرم و در زمان حکومت امیرالمومنین که پنج سال طول کشید ، نظیر این افراد بودند که زیر سایه حکومت اسلامی در کمال آرامش زندگی می کردند.

ایشان تاکید فرمودند در قرآن کریم هم چند آیه وجود دارد که تصریح دارد که این افراد تا نجنگیده اند و سلاح برنداشته اند مُسالِم یعنی در صلح و آشتی هستند.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند البته زمانی که این افراد سلاح به دست بگیرند و با مسلمانان و کشورهای اسلامی بجنگند موضوع متفاوت می باشد ، وَ اِلّا لِلکافِرِ فی وَقتِ الحَربِ کُلُّ شَیءٍ جائِزٌ ، در مقابل کافر در هنگام جنگ هر چیزی جائز است.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود :

شرح آیه ۱۹۵ سوره شعرا در مورد قرآن که بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ است ، احکام نجاست و طهارت در مورد حیواناتی که برای آن ها از تعبیر ما لایُؤکَلُ لَحمُهُ استفاده شده ، شرح عبارت لاتُصَلِّ و اَزِلِ النِّجاسَة ، معنای قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَىٰ در ملاقات و گفتگوی پیامبر با خدای متعال در معراج ، کیفیت حضور جبرئیل خدمت پیامبر اکرم ، احکام وقف بر اساس نیت واقف ، حکم نماز جمعه در زمان غیبت ، فلسفه دعا برای چهل مومن در نماز وتر ، حکم بیع در وقف ، شرح آیه ۷۷ سوره زخرف و آیه ۳۰ سوره نبا در رابطه با عذاب اهل جهنم ، تفاوت تشبّه و تخبّس ، دلیل استفاده از کلماتی مانند یدالله و عین الله برای خدای متعال ، امکان رویت خدای عزوجل ، حکم قسم ، نذر و عهد بالله ، حکم قسم به قرآن کریم ، موارد جواز و حرمت دعا در قنوت و بیان دعایی که اگر خوانده شود ، انسان در هنگام مرگ ، ملائکه ای که او را قبض روح می کنند را نمی بیند ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا