اخبارافغانستانجهان

وضع محدودیت تازه طالبان علیه آموزش دختران در افغانستان

در ادامه محدودیت‌های طالبان بر آموزش و تحصیل دختران، اکنون منابع از شماری از استان‌ها تایید می‌کنند که بر‌اساس دستور جدید طالبان، دختران بالاتر از ده ‌ساله از حق آموزش محروم شده ‌اند. همچنان شماری از آموزگاران زن در کابل تایید می‌کنند که گروه طالبان به کودکان دختر «قد‌بلند» گفته ‌اند که در خانه‌ بمانند. این منابع می‌گویند که براساس این اقدام طالبان، دختران بالاتر از کلاس سوم از حق آموزش محروم می‌شوند. در تازه‌ ترین مورد معاون استاندار طالبان در غزنی به ریاست معارف این استان دستور داده است که صنف‌های آموزش سریع دختران را در مرکز و شهرستان‌ها مسدود کند.

از بسته شدن دروازه‌های مکتب‌های دخترانه در افغانستان حدود 2 سال می‌گذرد. با این حال، منابع آگاه به رسانه‌های محلی تایید کردند که طالبان تصمیم گرفته‌ اند مکتب‌ها را برای همیشه در رژیم ‌شان به روی دختران مسدود کنند. به گفته برخی منابع، احتمال می‌رود که بدون اعلام تصمیم نهایی، مکتب‌ها و دانشگاه‌ها همچنان به روی دختران مسدود بماند.

پیش از این، سازمان ملل متحد و ده‌ها نهاد حقوق بشری بارها از ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته بودند که در تصمیم شان تجدید نظر کنند. اما گروه طالبان نه تنها به خواست مردم افغانستان و جامعه جهانی توجه نکرده، بلکه محدودیت های بیشتری نیز وضع کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا