اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: رسول خدا و امیرالمومنین به دلیل اهتمام به امور مردم ، مدیون از دنیا رفتند و از خود ارثی به جا نگذاشتند

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز یکشنبه ۱۸ محرم سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در این جلسه علمی فرمودند اهتمام معصومین علیهم السلام به مردم آن چنان بود که وقتی برخی از ایشان از دنیا می رفتند نه برای زندگی شخصی خود بلکه برای رسیدگی به امور مردم مدیون بودند.

معظم له در ادامه فرمودند : چند مورد در روایات آمده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین صلوات الله علیه از نظر شرعی هیچ ارثی از خود به جا نگذاشتند چرا که دیونشان بیش از آن مقداری بود که ملک داشتند و در مورد پیامبر اکرم روایت دارد که امیرالمومنین طی ۷ سال وقتی به حج تشریف می بردند ، می گفتند که در منی اعلام کنند که چه کسی از پیامبر طلب دارد که از من طلب خود را دریافت کند.

ایشان هم چنین در رابطه با روایاتی که در خصوص همین موضوع در رابطه با امیرالمومنین نقل شده فرمودند ظاهرا امیرالمومنین ۷۰۰ هزار مدیون بودند ، ۷۰۰ هزار اگر دینار بوده یعنی به قیمت ۷۰۰ هزار گوسفند ، و باید دید ۷۰۰ هزار گوسفند چقدر می شود ؟ اگر هم درهم بوده معادل ۷۰ هزار گوسفند بوده است.

آیت الله العظمی شیرازی بر این نکته تاکید فرمودند : مدیون شدن امیرالمومنین با این که کل اموال حکومت در دستشان بود اتفاق افتاده و این مدیون بودن برای زندگی شخصی امیرالمومنین نبود ، و روایت دارد که امام حسن علیه السلام پس از شهادت امیرالمومنین به زحمت افتادند و دیون ایشان را به تدریج پرداخت کردند.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود :

معنای وجاهت به سبب امام حسین ، تفاوت مرض و نقص در معصومین ، حکم وجود مانع برای رسیدن آب به پوست ، احکام ضرر در انجام واجبات ، تقدم دین بر ارث و وصیت ، تقییدی بودن یا تعلیلی بودن قیمت نسبت به پول ، شرح آیه های ۲۱ و ۲۲ و ۲۳ سوره نبا ، دلیل لزوم اطاعت از اولی الامر ، موارد خلود در نار ، توضیح معنای معاند ، موارد وجوب فروع برای کفار ، تفاوت معنای مومن و مسلم و تفاوت معنای تفسیر و تاویل قرآن ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا