آفریقااخبارجهان

نیجر کودتایی در قاره کودتاها

هفته گذشته، افسران واحد نخبگان ژنرال عمر تیچیانی، محمد بازوم، رئیس جمهور منتخب نیجر را دستگیر و اعلام کردند که او برکنار شده است. ژنرال تیچیانی روز جمعه خود را حاکم جدید معرفی کرد.

فرانسه حدود 2500 سرباز را در نیجر و در همسایگی چاد برای مبارزه با سنی های افراطی تروریست مستقر کرده است. نیجر یکی از متحدین محلی فرانسه در مبارزه با تروریسم سنی های افراطی در ساحل آفریقا بود و از این کود تا ناخشنود است .

کودتای اخیر در نیجر البته بی ارتباط با رقابت غرب و روسیه که پس از تهاجم روسیه به اوکراین تشدید یافته هم نمی باشد
پوتین با برپایی اجلاس سران افریقا و اهدای غلات رایگان به کشورهای قحطی زده بدنبال رد پایی در قاره افریقا می گردد و کودتای اخیر در نیجر و ارتباطات سران کشورهای افریقایی با روسیه در دومین دوره از اجلاس روسیه و آفریقا در سن‌پترزبورگ در همین راستا ارزیابی می شود.

از آنجاییکه عملیات پر هزینه ی فرانسه در مالی بی نتیجه بود و وضعیت تروریست های سنی افراطی در کشورهای موسوم به ساحل افریقا وخیم تر شد روسیه تلاش کرد خود را ناجی افریقا جا بزند.

کودتا در مالی رخ داد، این کشور مزدوران واگنر روسی را فراخواند و اوایل سال گذشته، درست قبل از حمله روسیه به اوکراین، پاریس نیروهای خود را از این کشور خارج کرد.

فقر و فساد و قحطی و خشکسالی و نفوذ گروههای سنی افراطی در کشورهای افریقایی بویژه در میان ارتشی ها قاره افریقا را به قاره کودتاها تبدیل کرده است و کودتای اخیر نیجر علاوه بر اینکه نشانه بی ثباتی در این قاره است علامتی بر تشدید رقابت نیابتی روسیه و غرب هم می باشد

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا