اخبارجهانعربستان سعودی

برگزاری مراسم عزاداری دهه اول محرم در شهرهای شیعه نشین عربستان

مراسم عزاداری شهادت سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش در دهه محرم سال جاری با حضور شیعیان شهرهای مختلف شیعه نشین عربستان سعودی برگزار شد.

این مراسم ها پس از چند سال محدودیت های شدید توسط حکومت سعودی نسبت به عزاداران شیعه، در سال جاری با گشایش های اندکی که توسط دولت انجام گرفته ، با شور و شوق فراوانی برگزار شد.

مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام همه ساله در شهرهای شیعه نشین عربستان، هم‌زمان با ایران، عراق و دیگر شهرهای مختلف دنیا برگزار می‌شود با این تفاوت که در سال‌های گذشته، شیعیان در عربستان برای برگزاری این مراسم‌ها با محدودیت‌های شدید و فشارهای زیاد مواجه بودند.

طی چند سال اخیر برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر در شهرهای شیعه‌نشین عربستان سعودی با چالش‌ها و مشکلات بسیاری مواجه بوده و حکومت سعودی فشارها و دستورالعمل‌های محدود کننده فراوانی را در این ماه ها اعمال کرده است.

از جمله محدودیت های اعمال شده توسط حکومت سعودی ، محدود شدن انجام مراسم عزاداری تنها به حسینیه‌ها بوده و با هرگونه اقدامی که به برگزاری مراسم عزاداری در خیابان‌ها و کوچه‌ها منجر شود، برخورد می شده است.

در سال‌های اخیر ، بارها مراسم‌های عزاداری محرم لغو و از انتشار و تبلیغ بنرهای مربوط به برگزاری مراسم عزا در این ماه جلوگیری به عمل آمده است.

هم چنین مأموران سعودی در سال های اخیر با یورش به مسجد امام حسین علیه السلام در شهر «العوامیه» در استان قطیف این مسجد را با بولدزر کاملا تخریب کردند.

لازم به ذکر است که علاوه بر محدودیت های اعمال شده در مسیر برگزاری مراسم های عزاداری و تعظیم مقام اهل بیت و امامان معصوم علیهم السلام ، اقدامات تبعیض‌آمیز حکومت عربستان سعودی در برخورد با جوانان شیعه و نیز کم توجهی به مسائل اقتصادی شیعیان که موجب کم‌برخورداری مناطق شیعه نشین از توسعه و پیشرفت نسبت به دیگر شهرهای عربستان شده است، از دیگر تبعیض های این حکومت در برابر شیعیان این کشور بوده است.

گفتنی است که تلویزیون دولتی الاخباریه عربستان که چهارمین شبکه مطرح در میان رسانه‌های رسمی این کشور است، اخیرا در گزارشی، برگزاری مراسم عزاداری دهه اول محرم در شهر قطیف عربستان را به تصویر کشید.

گزارشگر این شبکه در گزارش خود تلاش داشت ، از یک سو بر “مسالمت‌آمیز” بودن سخنرانی‌ها و منبرهای عزا و از سویی تلاش دولت بر حفظ امنیت مراسم‌ها تاکید کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا