اخبارجهان

شکایت سازمان ملل از ترکیه به شورای حقوق بشر 

سازمان ملل متحد از ترکیه بخاطر حملات هوایی این کشور به بیمارستان غیرنظامیان در عراق، به شورای حقوق بشر این سازمان شکایتی رسمی ثبت کرده است.

این پرونده که آماده‌ سازی آن دو سال طول کشیده، اولین شکایتی است که در مورد حملات هوایی ترکیه علیه مردم ایزدی مطرح می‌شود. این حمله در ۱۷ آگوست ۲۰۲۱ کلینیک بهداشتی سیکنیه در سنجار را ویران، هشت تن را کشت و بیش از ۲۰ نفر را مجروح کرد. چهار مدعی، اعم از بازماندگان و شاهدان حملات هوایی می‌گویند که طبق قوانین بین‌المللی و بر اساس ماده‌ی ششم میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، حق زندگی‌ آنان نقض شده و ترکیه نتوانسته برای جلوگیری از کشتار غیرنظامیان ناشی از حملات هوایی و ارائه‌ی راه ‌حل‌های مؤثر برای قربانیان اقدام مؤثری انجام دهد. ادعا می‌شود که از سال ۲۰۱۷ حدود ۸۰ ایزدی قربانی «خسارات جانبی» حملات هوایی ترکیه علیه اهداف پ‌ک‌ک در عراق شده ‌اند.

ترکیه مدت‌ها است که به بهانه‌ی هدف‌ قراردادن تروریست‌ها در برابر حمله به اتباع غیرترک در خارج از قلمرو خود، از مصونیت و سکوت جامعه‌ی بین‌الملل برخوردار بوده است. کمیته‌ی حقوق بشر تنها نهادی است که می‌تواند ترکیه را وادار به پاسخ‌ گویی و جبران خسارت معنی دار به قربانیان کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا