آمریکااخبارجهانجهان اسلام

قطعنامه سازمان ملل: هتک حرمت کتب مقدس ، نقض قوانین بین المللی است

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه شنبه قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن هرگونه اقدام علیه نمادهای مذهبی و کتب مقدس را محکوم کرده و این اقدامات را نقض قوانین بین المللی دانست.

اسپانیا نتوانست اصلاحیه ای را برای پیش نویس قطعنامه – که به نمایندگی از اتحادیه اروپا ارائه کرده بود – تصویب کند.

در اصلاحیه اسپانیا به نمایندگی از اتحادیه اروپا پیشنهاد حذف اشاره به نقض قوانین بین المللی مورد تاکید قرار گرفته بود.

مجمع عمومی سازمان ملل قبلاً همین قطعنامه را در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ در چارچوب ترویج گفت‌وگو و تساهل بین ادیان و فرهنگ‌ها و مبارزه با سخنان نفرت‌انگیز به تصویب رسانده بود.

اتخاذ این تصمیم در خلال اعطای مجوز مقامات سوئد و دانمارک برای سوزاندن قرآن کریم که خشم سراسر جهان اسلام را برانگیخت ، صورت گرفته است

لازم به ذکر است که روز سه شنبه در ادامه اقدام های هتاکانه به نمادهای مقدس دین مبین اسلام ، تعدادی از تندروهای اسلام ستیز ، نسخه هایی از قرآن کریم را در مقابل سفارتخانه های مصر و ترکیه در کپنهاگ به آتش کشیدند.

دانمارک و سوئد اعلام کردند که از سوزاندن قرآن ابراز تأسف می کنند، اما نمی توانند به دلیل آن چه که این دو کشور ، از آن تحت عنوان حمایت از آزادی بیان نام برده اند ، از این اقدام جلوگیری کنند.

هفته گذشته، همزمان با تشدید واکنش‌های رسمی و مردمی در محکومیت هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد، یک گروه افراطی ، یک نسخه از قرآن کریم را در مقابل سفارت عراق در کپنهاگ به آتش کشید.

آتش زدن قرآن کریم خشم جهان اسلام را برانگیخت ، و بسیاری از سازمان ها ، دولت ها و شخصیت های شناخته شده در برابر این اقدام هتاکانه موضع گیری نموده و بی حرمتی به قرآن کریم و مقدسات دین مبین اسلام را محکوم نمودند.

نخست وزیر عراق در پی اعطای مجوز آتش زدن قرآن ، به وزارت خارجه این کشور دستور داد که کاردار عراق در استکهلم را به کشور فرا بخواند و از سفیر سوئد در بغداد خواست که خاک عراق را ترک کند.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق هم از اتحادیه عرب خواست تا در واکنش به اهانت به قران کریم در سوئد، نشست اضطراری برگزار کند ، وی از عربستان سعودی و ایران نیز خواست تا موضوع “قاطع تر” در قبال این موضوع اتخاذ کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا