آفریقااخبارجهان

سودان؛ 100 روز جنگ بین دوستان دیروز و دشمنان امروز

درگیری‌های ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در حالی وارد صدمین روز خود شد که تخمین زده می شود هزاران کشته؛ میلیون ها آواره و پناهنده برجای گذاشته و به تخریب گسترده زیرساخت‌های این کشور منجر شده است.

صد روز جنگ در سودان، میان دوستان دیروز و دشمنان امروز تبعات هولناکی برای ملت این کشور داشته که تصاویر کنونی از این کشور خود گویای عمق فاجعه است.

درگیری‌های خشونت‌آمیز که پانزدهم آوریل گذشته آغاز شد، همچنان در خارطوم و حومه آن ادامه دارد و شمار زیادی از غیرنظامیان و نیروهای هر دو طرف درگیری، یعنی ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع، قربانی شده اند.

در حالی راهکار نظامی بر آتش‌بس‌ در این کشور مقدم شمرده شده که درگیری‌ها میان دو ژنرال، به‌ویژه در شهر الابیض ، مرکز ایالت کردفان شمالی، و در نیالا، پایتخت دارفور جنوبی، در بحبوحه هشدارها نسبت به خطر افزایش موج مسلح شدن قبایل منتسب به دو طرف درگیری وجود دارد. آنهم در شرایطی شاهد درگیری های عمیق قبیله ای و تبعات درگیری کنونی بر وضعیت داخلی این کشور و کشورهای همسایه هستیم.

تعداد دقیق کشته‌ های نظامی هر دو طرف جنگ دقیقاً مشخص نیست، در حالی که عموم مردم خارطوم اجساد زیادی را در لباس‌های نظامی، در خیابان‌ها یا داخل خانه‌ها می‌بینند در حالی که هیچ آمار واقعی کشته‌شدگان و میلیون ها آواره و پناهنده در این کشور وجود ندارد.

بر اثر درگیری‌های بی‌وقفه، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی نیز از خشم انفجارهای انتقام‌جویانه دو طرف در امان نمانده است، وزارت بهداشت و سازمان‌های بین‌المللی از هر دو طرف درگیر خواسته اند تا بیمارستان‌ها را مستثنی کنند، به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند، گذرگاههای بشردوستانه را باز کنند، به کادر پزشکی و داوطلبان تعرض نکنند؛ اما در عمل گویا تنها زبان اسلحه در سودان حکم فرماست.

سودان جنوبي 2 سال پس از استقلال

در حالی که عملیات گسترده پاکسازی پایتخت توسط ارتش ادامه دارد، خارطوم با گسترش منطقه امن در مناطق مختلف توانست نفسی تازه کند، اما این شهر همچنان با بحران انسانی و خدماتی سختی روبه‌رو است و شبح گرسنگی با توجه به قطع شدن کمک‌های غذایی بشردوستانه، روز به روز آن را بیش از پیش تهدید می‌کند.

سودانی‌ها در گرمای بیابان های چاد، برای فرار از مرگ سرگردان هستند و نهادهای امدادی بین‌المللی نمی‌توانند از فاجعه تبعات جنگ البرهان و حمیدتی ژنرال هایی که دوستان دیروز و دشمنان امروز هستند؛ برای غیرنظامیان بکاهند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا