اخبارافغانستانجهان

جان باختن 34 غیرنظامی طی دوماه در حملات و انفجار مهمات به جا مانده از جنگ افغانستان

نمایندگی سازمان ملل می‌گوید طی دو ماه اخیر ۳۴ نفر در حملات و انفجار مهمات به‌ جامانده از جنگ در افغانستان کشته شده ‌اند.

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر گزارشی درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در ماه‌های می و جون در این کشور، گفته است که طی این دو ماه ۳۴ نفر در حملات انفجاری و انفجار مهمات به‌ جامانده از جنگ کشته و ۷۵ نفر دیگر زخمی شده‌ اند. بنابر گزارش یوناما که روز دوشنبه، 26 تیر، نشر شد همه قربانیان این رویداد ها غیرنظامیان بودند.

یوناما گفته است که این افراد در حملات بمب‌های دست ‌ساز در مناطق پرجمعیت، از جمله عبادتگاه‌ها، مدارس و بازارها کشته شده ‌اند. در این گزارش به حملات اخیر گروه تروریستی داعش در شرق افغانستان اشاره شده است. پیشتر هم برخی نهاد های حقوق بشری از افزایش حملات گروه تروریستی داعش علیه شیعیان و هزاره ها به ویژه در شمال افغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

یوناما در گزارش تازه خود گفته است که از ۱۵ آگوست ۲۰۲۱، زمانی که طالبان به قدرت رسیدند، تا ماه می ۲۰۲۳ در مجموع کشته‌ شدن هزار و ۹۵ نفر و زخمی ‌شدن دو هزار و ۶۷۹ نفر را ثبت کرده است. به ‌گفته‌ی یوناما، سه چهارم این تلفات را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند که شامل ۷۰۱ کشته و دو هزار و ۱۱۳ زخمی است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا