آسیااخبارجهانجهان اسلامهيئت ها و شعائر حسينى

تبعیض علیه شیعیان در کشور مالزی

مالزی یکی از بزرگ ترین کشورهای اسلامی است که شیعیان در آنجا مورد تبعیض قرار دارند.

شیعیان در مالزی، تشکیلات متمرکزی ندارد و بیشتر در منازل خود به انجام امور مذهبی می‌پردازند و مراسم های آنان به صورت غیرعلنی و در دسته‌های کوچک برگزار می‌شود.

مالزی یکی از کشورهای اسلامی در جنوب شرق آسیا است و دین رسمی این کشور اسلام است. ادیان دیگری همچون آیین بودا، آیین هندو، مسیحیت و برخی ادیان ابتدائی نیز در این کشور، پیروانی دارند.

همزمان با ورود اسلام به مالزی، حضور سادات در میان بازرگانان، زمینه‌ساز آشنایی مردم این سرزمین با خاندان رسالت شد.

در آن زمان بیشترین تبلیغات شیعی در ایالت جوهور، ترنگانو، پهنگ، کلانتان، پرلیس و کداح بود، اکنون نیز تعدادی خاندان شیعی در این مناطق سکونت دارند.

حکومت مالزی رسما با شیعیان و کسانی که تظاهر به شیعی بودن می‌کنند برخورد می‌کند، از این رو برخی شیعه بودن خود را پنهان می‌کنند.

تحرکات وهابی‌ها و سلفی‌ها در مالزی گسترده است، آنان بزرگترین رسالت خود را مبارزه با شیعه می‌دانند و نفوذ سیاسی آنان زمینه تبلیغات ضدشیعی در رسانه‌ها را فراهم کرده است.

در مالزی، تمام اقلیت‌های مذهبی به جز شیعه در تبلیغ دین و مذهب خود آزادند.

تعرضات ضدشیعی در این کشور، بیشتر از سوی دولت و عوامل وابسته به آن صورت می‌گیرد؛ دولت مالزی، کلاس‌ها و جلساتی با محتوای ضدشیعی برای کارمندان و نظامیان خود برگزار می‌کند.

شیعیان مالزی در ایالت های ملاکا، پراک، کلانتان، جوهور، پولاوپینگ، کوالالامپور و سلانگور نفوذ دارند.

شیعیان این کشور، تشکیلات متمرکزی ندارند و بیشتر در منازل خود به انجام امور مذهبی می‌پردازند، مراسم های آنان به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود.

فعالیت آنان به برگزاری جلسات قرآن و احکام و ایجاد سایت‌های اینترنتی محدود می‌شود.

در مالزی، حوزه علمیه شیعی به شکل معمول وجود ندارد، اما مسولیت برخی مدارس در دست افراد شیعی است.

در مجموع می توان گفت، تبعیض علیه شیعیان در کشور مالزی مانند بسیاری از دیگر کشورها برقرار است و شیعیان مورد ظلم، ستم و تبعیض قرار دارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا