آسیااخبارایرانجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه
برجسته ها

آیت الله العظمی شیرازی: اجرای حدود در زمان غیبت کبری محل اختلاف شدید است

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی روز شنبه نوزدهم ذی حجه سال ۱۴۴۴ برگزار شد، در این نشست هم چون روزهای گذشته ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با اختیارات فقیه جامع الشرایط در زمان غیبت کبری برای اجرای حدود فرمودند: اجرای حدود در زمان غیبت کبری محل اختلاف شدید است.

ایشان با توصیه به افرادی که دنبال پاسخ این سوال با استناد به روایات هستند توصیه کردند که کتاب جواهر الکلام را مطالعه نمایند.

آیت الله العظمی شیرازی دلیل اختلاف در این مساله را به خاطر برداشت فقها از روایات در مسائل مختلف ذکر کردند که یکی از آن ها همین مورد می باشد.

ایشان در ادامه تاکید کردند در صورتی که کل شروط ، تام باشد، اجرای حدود در عصر غیبت توسط فقیه جامع الشرایط ظاهرا عیبی ندارد اما غالبا شروط تام نیست.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: اجرای احکام در رابطه با منافقین، افراد مرتد، افرادی که انحراف آنان موجب فتنه می شود، حکم مال حلال مخلوط به حرام، کیفیت تقسیم ارث میان ورثه، فاصله شرعی لازم میان مردان و زنان در نماز جماعت، احکام تقدم بر امام معصوم ، تفاوت کافر و مرتد، تشریح معنای الیوم در زیارت عاشورا، موارد اطلاق خیار عیب، موارد صدق حقَ المارَه، تفاوت حکم بطلان نماز و روزه در غصب، حکم مسح و وضو در هنگام قروح و جروح و حکم ازدواج زن قبل از اتمام عده وفات و طلاق، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا