اخباراروپاجهان

واکاوی علل و عوامل شورش های اخیر فرانسه و میزان تاثیر شبکه های اجتماعی

پس از کشته شدن ناهل نوجوان  17 ساله ی الجزایری تبار بدست پلیس فرانسه موجی از شورش و آشوب سرتاسر فرانسه را فراگرفت.

سعید بهاری خبرنگار اخبارشیعه با نگاهی به یادداشت سید سراج الدین میردامادی روزنامه نگار ساکن فرانسه درباره این شورش به واکاوی علل و عوامل بروز آن و تاثیر شبکه های اجتماعی در میان جوانان فرانسه پرداخته است.

سید سراج الدین میردامادی روزنامه نگار ساکن فرانسه ، در شماره ۱۵۲ نشریه صدا که به تاریخ ۱۷ تیر ۱۴۰۲ در ایران منتشر شده ، طی یادداشتی تحت عنوان “شورش فرانسوی” ، هشت پرده از پیامدهای جرقه ای که به انبار باروت ۲۵۰ شهر فرانسه افتاد را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

وی در پرده پنجم این یادداشت تحت عنوان نسل z و مسئولیت والدین، به این نکته که اکثریت مشارکت کنندگان در این تخریب ها نوجوانان زیر ۱۸ ساله بوده اند، تاکید نموده است. 

میردامادی با اشاره به انتشار ویدئوهایی از بازداشت یک نوجوان ۱۲ ساله توسط پلیس که حیرت افکار عمومی را برانگیخته و جرم شناسان و جامعه شناسان در رسانه ها پیرامون آن مبادرت به تجزیه و تحلیل نموده اند بر این نکته تاکید نموده که هیچ گونه توافقی میان تحلیلگران یاد شده برای توضیح این حجم از نوجوان تخریبگر یافت نشد.

وی در ادامه ضمن اشاره به دیدگاه های مختلف تحلیلگران که دلایل گوناگونی را برای بروز این رفتار از سوی نوجوان مذکور ذکر کرده اند، نوشته: اما کارشناسان تعلیم تربیت در فرانسه بر این باورند که نسل z در غرب به ویژه در فرانسه بدون اعمال پرنسیپ های تربیتی والدین، نسلی بی مبالات و رها و خشن و لذت جو بار آمده که نظم اجتماعی را برنمی تابد و برای لذت و هیجان و خودخواهی دست به هر عمل نابهنجاری می زند.

میردامادی در پرده هفتم این یادداشت تحت عنوان “محدودیت اینترنت آری یا نه ؟” پس از ذکر سخنانی منسوب به برخی از مقام های فرانسوی، به انتشار اطلاعیه ای با امضای پلیس پاریس در اوسط هفته قبل اشاره کرده که مدعی شده بود محدودیت های اینترنتی شبانه در محلات آشوب زده به صورت موقت اعمال می شود اما وزارت کشور فرانسه خیلی زود این اطلاعیه را جعلی خوانده و تکذیب کرد.

وی در ادامه تاکید می کند که ماکرون و هیات حاکمه فرانسه بر این باورند که تجمعات خشونت بار از طریق شبکه های اجتماعی ساماندهی شده است، حال آن که واقعیت میدانی حکایت از آن دارد که شورش و تخریب و خشونت اکثرا توسط جوانان و نوجوانان همان محله صورت می گیرد و در نتیجه برای آن نیازی به هماهنگی پیچیده ای در شبکه اجتماعی خاصی ندارند.

میردامادی در پایان این گونه نتیجه گیری می کند که شبکه های اجتماعی بیشتر بازنشر کننده اخبار و حوادث و ویدئوهای آشوب هستند تا محلی برای هماهنگی، آن هم در فصل تعطیلی مدارس و موج گرمای شدید در اروپای غربی که جوانان و نوجوانان عموما شب ها در شهرک های حومه تا صبح به دورهمی و تفریح و گردش و تخریب و آتش زدن می پردازند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا