اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: نماز مسافر در کل شهر کربلا تمام است

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی روز چهارشنبه شانزدهم ذی الحجه سال ۱۴۴۴ برگزار شد ، در این نشست هم چون روز های گذشته ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی با اشاره به مساله مواضع تخییر بین اتمام و قصر نماز که دلالت بر اماکن اربعه یعنی چهار شهر مکه، مدینه، کوفه و کربلا دارد ، گفتند در خصوص اتمام نماز در کربلا روایات متعددی وجود دارد ، و تنها اختلاف در حد آن می باشد ، برخی از روایات اشاره فقط به حائر نموده اند ، یعنی ۲۵ ذراع فاصله از هر طرف با قبر مطهر امام حسین و نه ضریح امام حسین ، چرا که قبر امام حسین با ضریح ایشان ۲۰ ذراع فاصله دارد.

ایشان در ادامه فرمودند : اما گروهی از فقها کل شهر کربلا را مشمول این حکم می دانند ، چرا که روایات معتبری وجود دارد که می فرماید که کربلا حرم امام حسین است یعنی موضوع کربلاست و فقط اختصاص به حائر ندارد.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه تاکید نمودند که صاحب عروه و جماعتی از علما و خود من هم این نظر را داریم که این مساله شامل کل کربلا می شود و نمازگزار می تواند در هتل ، خیابان و خانه نماز خود را تمام بخواند ، به هر مقداری که کربلا وسیع تر شود.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود :

موارد احتیاط مستحب ، کیفیت ازدواج امام زمان ، حجیت فتوای مجتهدین برای مقلدین ، عدم حجیت شهرت فتوایی ، حکم خبر متواتر در خبر فاسق و خبر صغیر و خبر مجنون ، مسائل مربوط به اصالة الحس ، حجت بودن حکم حاکم بر دیگر فقها ، موارد جواز عمل نکردن مقلدان به فتوای مجتهدین ، اختلاف در شرط اعلمیت برای تقلید ، موارد عدم جواز صدور فتوا از سوی مجتهدین ، موار قصر و اتمام نماز مسافر ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا