اخبارجهان

سازمان ملل اعمال محدودیت‌های حکومت نظامی میانمار را در حکم جرایم جنگی می‌بیند

کمیته حقوق بشر سازمان ملل گزارشی منتشر کرد که در آن اعلام کرده: محدودیت‌های اعمال شده علیه حکام نظامی میانمار، که چند سالی است با چوب و چماق مردم این کشور به ویژه مسلمانان را زیر ظلم و ستم قرار داده اند، در حال افزایش است.

گزارش منتشر شده از سوی رئیس حقوق بشر سازمان ملل، نشان می‌دهد ارتش میانمار، یک سیستم محیطی جامع کنترلی را از فوریه ۲۰۲۱ که زمان کودتا بود، ایجاد کرده است.‌

دفتر حقوق بشر سازمان ملل همچنین خواستار اقدامی فوری برای ارسال کمک‌های مورد نیاز مردم میانمار شد.

در ادامه این گزارش آمده: سربازان ارتش میانمار، مراکز درمانی را هدف قرار داده، انبارهای ذخیره سازی مواد غذایی را می‌سوزانند، چاه‌های آب را از بین می‌برند و حتی گروهی متشکل از سه نفر بی خانمان را که تلاش کردند تا به روستای خود برگردند و غذا پیدا کنند، کشتند.

در این گزارش ذکر شده، ۴۰ نیروی کمک‌رسان از زمان کودتا در میانمار کشته شدند که از این میان، تعدادی به صورت عمدی هدف قرار گرفتند.

در زمینه و متن درگیری‌های مسلحانه، ممانعت یا رد عمدی کمک‌های بشردوستانه ممکن است مشمول جنایات جنگی مانند قتل عمدی، شکنجه و سایر رفتارهای تحقیرآمیز، گرسنگی و مجازات دسته جمعی شود.

در مجموع، گزارش سازمان ملل اعلام کرده دستکم ۳۴۵۲ تن به دست نیروهای نظامی میانمار و وابستگان کشته شده‌اند و ۲۱ هزار و ۸۰۷ غیرنظامی نیز از آغاز کودتا در میانمار تا آوریل ۲۰۲۳ دستگیر شده‌اند.

سازمان ملل می‌گوید حدود ۱۷ میلیون نفر در میانمار یا حدود یک سوم جمعیت به کمک نیاز دارند.

در پایان لازم به ذکر است که بیش از یک میلیون مسلمان میانمار با هدف دفاع از جانشان از دست نیروهای نظامی میانمار به بنگلادش گریخته و در آوارگی به سر می برند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا