اخبارجهانجهان اسلام

میرزا محمد تقی شیرازی ، مرجع استعمار ستیز

13 ذی الحجه سالروز وفات میرزا محمد تقی شیرازی  مشهور به میرزای دوم است.  آن مرحوم از مراجع تقلید و رهبر سیاسی نهضت استقلال‌طلبی عراق در برابر استعمار انگلستان بود. از معروف‌ترین اقدامات میرزا محمد تقی شیرازی صدور فتوا با مضمون وجوب نبرد با انگلیسی‌ها  برای استقلال عراق بود.

میرزا محمدتقی شیرازی، معروف به میرزای دوم از مراجع تقلید و رهبر سیاسی نهضت استقلال‌طلبی مردم عراق در برابر استعمار انگلستان بود .

آن مرحوم  در ۱۲۵۶ق در شیراز به دنیا آمد و از ۱۲۷۱ق در کربلا اقامت گزید. تبار میرزا محمدتقی شیرازی از ایل زنگنه است که اجدادش در حکومت زندیان در شیراز پایتخت وقت ایران ساکن شده بودند.

محمدرضا شیرازی فرزند او بود که توسط انگلیسی‌ها در زمان جنگ جهانی اول و قیام ۱۹۲۰م عراق به اعدام محکوم شد اما از مرگ رهید و بعدها به عنوان نماینده در مجلس شورای ملی در ایران انتخاب شد.

آن مرجع مجاهد در کربلا نزد فاضل اردکانی تلمذ نمود و در سال ۱۲۹۱ق به سامرا رفت و در درس میرزای اول شرکت نمود.

پس از درگذشت میرزای اول، در ۱۳۱۲ق، زعامت حوزه علمیه سامرا را برعهده گرفت. در صفر ۱۳۳۶ق به کاظمین سپس به کربلا رفت و تا پایان عمر در آنجا ماند. مهاجرت او به کربلا، موجب انسجام و همسویی علمای کربلا و نجف و همراه نمودن عشایر و  زمینه ساز آمادگی برای مقاومت در برابر استعمار انگلیس گردید.

پس از درگذشت میرزا محمدحسن شیرازی  ( میرزای اول ) در سال ۱۳۱۲ق، برخی از مقلدان او از محمدتقی شیرازی تقلید می‌کردند و با درگذشت آخوند خراسانی در ۱۳۲۹ق و شیخ عبدالله مازندرانی در ۱۳۳۰ق مرجعیت در چند نفر از جمله سید کاظم یزدی، شیخ الشریعه اصفهانی، شیخ مهدی خالصی و میرزا محمدتقی شیرازی تقسیم شد و پس از درگذشت سید کاظم یزدی در ۱۳۳۷ق مرجعیت عام شیعیان در میرزا محمد تقی شیرازی تعین پیدا کرد.

میرزا محمدتقی شیرازی در سال ۱۳۲۹ق پس از حمله قوای روس به شمال ایران  با صدور فتوایی در لزوم جهاد با آنان تاکید کرد. پس از اشغال فاو توسط نیروهای انگلیسی که مقدمه اشغال عراق بود، میرزامحمدتقی در سامرا سه فتوای جهاد صادر کرد و عشایر و مسلمانان را بر ضد انگلیسی‌ها دعوت نمود و فرزندش محمدرضا را جهت پیوستن به مبارزان به کاظمین فرستاد.

میرزا محمد تقی شیرازی در ۱۳ ذی‌الحجه ۱۳۳۸ق رحلت نمود و  بر پایه برخی اخبار وی در اثر مسمومیت به دست انگلیسی‌ها به شهادت رسید. و پس از تشییع کم نظیر و پر شمار در حرم امام حسین علیه السلام دفن شدآن مرحوم در هنگام وفات 68 سال داشت .

مرجع عالیقدر حضرت آيت الله العظمی سید صادق شیرازی در احوالات مرحوم میرزا محمد تقی شیرازی فرمودند : در تاریخ آیت الله العظمی میرزا محمد تقی شیرازی  که با اشغالگران انگلیسی جنگید، آمده است که در داخل عراق افرادی بودند که او را به مزدوری برای انگلیس متهم می کردند. این افراد برای مردم شناخته شده بودند و وقتی از ایشان درخواست می شد که شهریه آنان را قطع کنند، نمی پذیرفتند. این اخلاق، ایمان، صبوری، تحمل و متحد کردن مؤمنان و پرهیز از پراکندگی با وجود اختلاف نظرها و متفاوت بودن سلیقه ها سبب شد تا او بتواند به پشتوانه ملت عراق به مصاف بزرگترین قدرت روی زمین برود و بر آن پیروز شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا