اخباراروپاجهان

واکنش‌های بین المللی به قرآن سوزی در سوئد

پلیس سوئد روز چهارشنبه برای دو نفر به قصد اهانت به قرآن در مقابل مسجد اصلی استکهلم ، مجوز صادر نموده و هم چنین اهانت کنندگان را تحت پوشش امنیتی قرار داد.

گفته می شود این فرد سیلوان مومیکا، ۳۷ ساله، اصالتاً عراقی است و قبلا گروه نیروهای حشد الشعبی مسیحی را در عراق رهبری می کرده است ، این فرد پس از جدایی از این گروه به سوئد پناهنده شده است.

مقتدی صدر با انتشار پیامی در رسانه‌های اجتماعی نسبت به اهانت به قرآن کریم در سوئد واکنش نشان داد و مردم عراق را به تجمع اعتراضی مقابل سفارت سوئد در بغداد فراخوانده و خواستار اخراج سفیر این کشور شد؛ در پاسخ به دعوت مقتدی صدر تعدادی از مردم بغداد ضمن برگزاری تجمع اعتراضی طی ساعاتی به سفارت سوئد در بغداد حمله ور شدند.

در پی اقدام موهن سیلوان مومیکا کشورهایی از جمله ترکیه، پاکستان، یمن، اردن، عربستان، سوریه، مصر، لبنان، بحرین، امارات، ایران، عراق، مراکش و کویت طی بیانیه‌‌هایی این اقدام را محکوم کرده اند.

هم چنین برخی از نهادهای بین المللی و تعدادی از مقام های کشورهای مختلف هم به این حادثه واکنش نشان دادند.

دفاتر آیت الله العظمی سید علی سیستانی و آیت الله العظمی بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف نیز این اقدام را محکوم کرده‌اند.

لازم به ذکر است که در پی این اقدام که خشم مسلمانان جهان و برخی از مقام های دولتی را برانگیخته است ، وزارت خارجه سوئد با ارسال پیامی برای سفارت عراق در استکهلم از حادثه اخیر در زمینه به آتش کشیدن قرآن کریم، عمیقا ابراز تاسف و از مسلمانان بابت این اتفاق عذرخواهی کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا