آفریقااخبارجهان

افزایش تلفات غیرنظامیان در جنگ سودان

شدت درگیری‌ها میان جناح‌های متخاصم در سودان روز یکشنبه 4 تیر، سبب کشته شدن دستکم ۱۲ غیرنظامی شده است. گفته شده که این غیرنظامیان در نیالا واقع در منطقهٔ‌ تاریخی دارفور کشته شده اند.

نبردها میان ارتش و نیروهای موسوم به واکنش سریع سودان که وارد سومین ماه شد، علاوه بر تلفات سنگین جانی، سبب قطع خدمات اولیه، ایجاد فضای بی‌قانونی و آوارگی مردم شده است. سازمان ملل متحد گفته است که خشونت‌ها در دارفور حالا ”جنبهٔ‌ قومی” به خود گرفته و خشونت‌هايی كه در آن کشور رخ می‌دهد، می‌تواند ” جنایت علیه بشریت” پنداشته شود. بر اساس گزارش‌‌ها، از آغاز جنگ که به تاریخ ۱۵ اپریل سال جاری میلادی شروع شد، نزدیک به ۲۸۰۰ نفر در سودان، کشته شده اند. وزارت خارجه ایالات متحده در اواسط ماه جون اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ نفر تنها در منطقهٔ‌ ال ژنینای پایتخت کشته شده اند. بر اساس گزارش سازمان بین المللی مهاجرت (آی‌او‌ام) نزدیک به دو میلیون نفر از جمعیت سودان به دلیل درگیری‌های اخیر از خانه‌های شان اواره شده اند و ۶۰۰ هزار نفر از آن کشور فرار کرده اند.

تا حالا جناح‌های متخاصم سودان چندین ‌بار به آتش‌بس موقت و چند روزه توافق کرده اند که در برخی موارد یکدیگر را به نقض آتش بس متهم کردند. علاوه بر تلفات جانی و آواره شدن مردم، بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، بیش از ۵۰ درصد جمعیت سودان نیاز فوری به کمک‌های بشری و محافظت دارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا