اخبارایرانجهان

بحران دارو در ایران؛ پاییز امسال جدی‌تر می‌شود

تازه ‌ترین گزارش‌ها از ایران نشان می‌دهد که کمبودی جدی در زمینه عرضه دارو نه تنها برای بیماری‌های خاص، بلکه ابتدایی‌ ترین داروها وجود دارد.  بر اساس گزارش‌ها، داروی برخی بیماری‌های خاص در بازار رسمی نایاب شده ‌اند و خانواده‌های مبتلایان باید برای گیر‌ آوردن آن‌ها یا ریسک خرید از بازار سیاه را به جان بخرند یا شخصا برای خرید آن‌ها از کشورهای همسایه اقدام کنند.

کمیسیون بهداشت مجلس هم در سومین گزارش خود درباره وضعیت واردات دارو و تجهیزات پزشکی، این کمبودها را تایید کرده است. بر اساس اعلام این کمیسیون در پاییز، بحران دارو بیش از پیش خواهد بود. از طرفی، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی نیز اعلام کرده که کمبودهای دارویی در ایران به بیش از ۲۰۰ قلم رسیده است.

کمبود دارو و نایاب شدن آن تنها مشکل پیش روی بیماران نیست. برخی گزارش‌ها از داخل ایران حاکی از آن است که بسیاری از بیماران به علت گرانی دارو و هزینه‌های درمان، از ادامه روند درمانی خود منصرف می‌شوند چون دیگر نمی‌توانند از پس هزینه‌های درمان بر بیایند؛ مشکلی که با حذف ارز ترجیحی برای واردات دارو تشدید شد و فشار بر مردم را بیشتر از قبل کرد. کمبودهای دارویی در شهریور ۱۴۰۱ به اوج رسید و کار به جایی کشید که حتی داروهایی مانند شربت سرماخوردگی، آنتی‌بیوتیک‌ها و سرم نیز به ‌سختی در داروخانه‌ها پیدا می‌شدند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا