اخبارافغانستانجهان

اخراج 90 هزار مهاجر افغانستانی از ایران طی سه ماه گذشته

مقام‌های ایران اعلام کردند که بیشتر از ۹۰ هزار پناهجوی افغانستانی در بهار امسال از سراسر ایران جمع‌آوری شده و از طریق مرز دوغارون به کشورشان بازگردانده شدند.

حسین شرافتی‌راد، مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی، گفت که برخی از این پناهندگان داوطلبانه قصد بازگشت به کشورشان را داشته و شمار دیگر نیز از طرف نهادهای مربوطه از شهرهای تهران و دیگر نقاط کشور جمع‌آوری شده و به اردوگاه مشهد منتقل شدند.

این مقام ایرانی گفت که آن‌ها در بهار سال ۱۴۰۱، نیز ۸۶ هزار و ۱۶ شهروند افغانستان را به کشورشان بازگردانده بودند.

با آنکه شهروندان افغانستان از ترس طالبان به کشورهای همسایه‌ مانند ایران گریخته ‌اند، اما ایران اخیرا سیاست‌های سختگیرانه‌ای را علیه مهاجران افغانستانی وضع کرده است.

اتاق اصناف استان فارس ایران پس از ارسال نامه‌ای در اواسط اردیبهشت، به تازگی، بستن مغازه‌هایی را آغاز کرده است که یا متعلق به مهاجران افغانستانی ‌اند یا مهاجران افغانستان در آنجا کار می‌کنند.

شماری از مهاجران افغانستانی در شهر شیراز، به رسانه‌های بین‌المللی گفتند که ماموران دولتی همه مغازه‌های متعلق به مهاجران افغانستان و نیز مغازه‌های ایرانیانی را که کارگر افغانستانی داشتند، پلمب کرده ‌اند. پیش از این، مقام‌های ایران در ماه مه اعلام کرده بودند که شهروندان افغانستان تنها می‌توانند در مشاغل سخت کار کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا