اخبارجهانجهان اسلام

هشدار تجزیه هند، در صورت ادامه تبعیض علیه مسلمانان

همزمان با سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به ایالات متحده امریکا، باراک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا هشدار داده اگر دولت هند از حقوق اقلیت‌ها به ویژه مسلمانان حمایت نکند، هند ممکن است شروع به تجزیه کند. نخست وزیر هند اما به رغم ده‌ها گزارش نهادهای حقوق بشری، وجود هرگونه تبعیض علیه مسلمانان در هند را رد کرده است.

سفر اخیر نارندرا مودی نخست وزیر و از رهبران حزب بهاراتیا جاناتای هند که اخیراً متهم به اعمال تبعیض‌های سیستماتیک گسترده علیه مسلمانان است، با واکنش‌هایی در میان سیاست مداران و نهادهای حقوق بشری در امریکا مواجه شده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، روز پنجشنبه، 1 تیر، همزمان با سفر نخست وزیر هند واشنگتن، طی گفت وگویی با شبکه «سی‌ان‌ان» هشدار داد در صورتی که دهلی نو از حقوق اقلیت مسلمان خود حمایت نکند، با خطر «تجزیه» مواجه است. وی همچنین خواستار رسیدگی به این موضوع در سفر جاری نخست وزیر نارندرا مودی به آمریکا شد. اوباما اظهار داشت که با توجه به این فرصت، با نخست وزیر مودی گفت‌‌وگو خواهد کرد تا نگرانی های مربوط به حفاظت از حقوق اقلیت های قومی در هند را برطرف کند.

در سوی دیگر، برغم افزایش گزارش‌های آزار و اذیت مسلمانان در هند، نارندرا مودی، نخست وزیر هند اِعمال تبعیض علیه مسلمان در هند را رد کرد. او نا وقت روز پنجشنبه در یک نشست مشترک خبری با جوبایدن در واشنگتن گفت، دموکراسی و قانون اساسی هند از تمام شهروند این کشور محافظت می‌کند. او در پاسخ به سوالی درباره بهبود روابط هندوها و مسلمانان گفت که هیچ نیازی به این کار نیست.

دعوت نارندرا مودی از سوی جو بایدن با انتقاد گروه‌های حقوق بشری در امریکا رو به رو شده است. آنها حکومت مودی را به پیگیری سیاست‌های هندوگرایانه و ضد مسلمانان متهم می‌کنند. پیشتر، حدود هفتاد نهاد حقوق بشری طی نامه ای از جوبایدن خواسته بودند تا مودی را به خاطر نقض گسترده حقوق اقلیت ها به ویژه مسلمانان در هند، سرزنش کند.

مودی در حالی از قدرت دموکراسی در هند دفاع کرد که امسال جایگاه این کشور در فهرست جهانی آزادی رسانه‌ها از ۱۴۰ به رتبه ۱۶۱ نزول کرده است. در گزارش سالانه آزادی‌های مذهبی وزارت خارجه امریکا نیز به موارد خشونت پولیس و گروه‌های خودسر علیه اقلیت‌های مذهبی و اظهارات شدید اللحن اعضای حزب حاکم علیه مسلمانان و دیگر اقلیت‌ها در هند اشاره شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا