اخبارایرانجهان

کنترل و نظارت بیشتر بر هیات های مذهبی ایران

مدیرکل نهاد حکومتی تبلیغات اسلامی ایران در شهر  یزد خبر از انتشار “منشور اخلاقی” برای کنترل و نظارت بیشتر بر هیات های مذهبی داد. در آستانه عزاداری ماه‌های محرم و صفر نظام ولایت فقیه تلاش می کند به کنترل و نظارت بیشتر بر هیات های مذهبی بپردازد ،

در آستانه فرارسیدن ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام تلاش های مقامات نظام ولایت فقیه برای کنترل و نظارت بیش از پیش بر دسته جات و هیات های مذهبی افزایش یافته است.

علیرضا نجیمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی یزد، خبر تهیه ” منشور اخلاقی ” برای هیئت‌های مذهبی را اعلام کرد و تاکید نمود که هیات های مذهبی ملزم به رعایت مفاد این منشور هستند.  مدیر  این نهاد حکومتی  همچنین از «برنامه‌ریزی برای هیئت‌های مذهبی و هدایت‌گری» آن‌ها سخن گفت و آن را برای حکومت «مهم و حیاتی» دانست.  پس از آنکه با برنامه ریزی رسانه های حکومتی تلاش شد در مقابل سلبریتی های ورزشی و هنری منتقد، مداحان  جایگزین شوند تا در هنگام نیاز به حمایت از نظام ولایت فقیه بپردازند اما پس از اعتراضات اخیر و پیوستن تعدادی از مداحان به صف مخالفان نظام ایده کنترل و نظارت بیشتر بر هیات ها به مرحله عملیاتی رسیده است.

در طول تاریخ مسلمانان بویژه شیعیان خصوصا در کشورهایی مثل ایران و عراق ، عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام ، همواره فرصتی برای دادخواهی و مبارزه با ظلم حاکمان بوده است.

ظهور و بروز ادبیات اعتراضی در اشعار و مداحی ها و سینه زنی ها پیشینه ای کهن دارد اما بویژه در اعتراضات پس از سال 88 گاهی به صراحت و گاهی به کنایه ، بیانگر فریاد ستم دیده ی دلهای خود همزاد پندار با شهید کربلا شده است.

این ادبیات اعتراضی در اشعار مداحان یزدی بویژه به دليل نظم و هماهنگی و سبک خاص سینه زنی ایشان بیش از سایر شهرها شهرت پیدا کرد . به همین دلیل در جریان سوگواری‌های ماه محرم سال گذشته دو هیئت شناخته‌شده و قدیمی یزد ممنوع‌الفعالیت و بسته شدند.   عزاداری امام حسین علیه السلام در شهر یزد به دلیل همین ویژگی‌ها و نظم و هماهنگی و غنای اشعار مداحان نه تنها در ایران شهرت فراگیری پیدا کرده که برخی گردشگران غربی هم در این ایام به تماشای هیات های یزدی می روند.

نظام ولایت فقیه تلاش می کند در محرم و صفر امسال  با اعمال زور و بگیر و ببند مانع از فعالیت مجدد هیات های منتقد نظام شود و بر اشعار مداحان و برنامه ها و سخنرانان سایر هیات ها نظارت و سانسور گسترده ای را اعمال کند تلاشی که مثل موارد مشابه عملا با مقاومت مردم و هیات های مذهبی مواجه شده و نهایتا بر روی کاغذ و غیر قابل اجرا بایگانی خواهد شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا