اخبارافغانستانایرانجهان

ایران و افغانستان در انتهای جدول «شکاف جنسیتی»

یافته‌های گزارش تازه «مجمع جهانی اقتصاد» نشان می‌دهد ایران در میان ۱۴۶ کشور جهان در رتبه ۱۴۳ جدول رتبه ‌بندی «برابری جنسیتی» قرار دارد.

ارزیابی‌های «مجمع جهانی اقتصاد» از نابرابری جنسیتی در ایران نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته، شکاف جنسیتی در ایران در مجموع بزرگ ‌تر شده است. در سال ۱۳۹۶، رتبه ایران ۱۳۸ اعلام شده بود و در سال‌های بعد به زیر ۱۴۰ سقوط کرد.

در جدول جدید مجمع جهانی اقتصاد، همه همسایگان ایران، به ‌غیر از افغانستان، وضعیت بهتری نسبت به ایران دارند و فقط سه کشور افغانستان و الجزایر و چاد وضعیتشان از ایران بدتر گزارش شده است. افغانستان نیز در رتبه ۱۴۶ جدول جای گرفته و قدرت ‌گیری طالبان از مهم ‌ترین عوامل تشدید نابرابری‌ها در جامعه امروز افغانستان گفته شده است.

در این جدول، ایسلند، نروژ و فنلاند کمترین «شکاف جنسیتی» را دارند و «برابرترین» کشورهای جهان در این زمینه شناخته شده ‌اند.

یافته‌های «مجمع جهانی اقتصاد» نشان می‌دهد که نابرابری میان زنان و مردان در بیشتر کشورهای جهان ساختاری است و برابری کامل میان زنان و مردان دستکم تا ۱۳۱ سال محقق نخواهد شد. بر اساس داده‌های این گزارش، شکاف جنسیتی از سال ۲۰۲۱ تا پایان سال ۲۰۲۲ فقط ۰.۳ درصد کم شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا