اخبارافغانستانجهان

نشست شورای حقوق بشر با موضوع زنان افغانستان

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه، ۲۹خرداد، نشستی را با حضور گزارشگر ویژه این شورا در امور افغانستان و تعدادی از مدافعان حقوق بشر افغانستانی در ژنو برگزار کرد. شماری از شرکت کنندگان این نشست، با انتقاد از عملکرد جهان در نزدیک به دو سال سلطه طالبان بر افغانستان، گفتند که در برخی موارد جهان به جای ایستادن در کنار زنان مظلوم افغانستان، از گروه طالبان حمایت کردند.

پنجاه و سومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل با محوریت وضعیت حقوق بشری زنان و دختران افغانستانی، در شهر ژنو مقر این شورا برگزار شد. هرچند انتظارها بر این بود تا شورای حقوق بشر سازمان ملل در برابر اقدام‌های غیر انسانی طالبان علیه زنان افغانستان مواضع جدی تری اتخاذ کنند، اما اکثر شرکت کنندگان همانند نشست های دیگر با اعلامیه های تکراری و محکومیت عملکردهای زن ستیزانه گروه طالبان بسنده کردند.

در این میان، شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان، با انتقاد از عملکرد جهان در نزدیک به دو سال سلطه طالبان بر افغانستان، گفت که در برخی موارد جهان به جای حمایت از زنان افغانستان، کنار طالبان ایستاده است.  خانم اکبر، خواستار اقدام‌های عملی سازمان ملل در حمایت از زنان افغانستان شد و افزون بر آن، از دولت‌های جهان خواست که در شیوه و چگونگی تعامل با طالبان دقت کنند و نگذارند که نقض حقوق بشر و محرومیت زنان افغانستان از حقوق اساسی خود، عادی ‌سازی شود.

دیپلمات‎های شماری از کشورها و نمایندگان تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی نیز مواضع شان را در پیوند با گزارش اخیر ریچارد بنت در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان، به ویژه وضعیت زنان، ابراز نموده و از محتوای این گزارش حمایت کردند. 

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان، در این نشست گفت: «وضعیت زنان و حقوق بشر در افغانستان بدتر شده است. زنان به حاشیه رانده شده ‌اند و منتقدان و مخالفان ایدئولوژی طالبان، وضعیت دشواری دارند».

ریچارد بنت در ادامه سخنان خود در نشست ژنو افزود: «این شورا باید اقدام کند، فقط حرف زدن کافی نیست. زنان افغانستان خواستار اقدام عملی‌اند و باید احکام و فتواهای طالبان علیه زنان، فوری لغو شوند».

او همچنین بر تشکیل دولت فراگیر با حضور نمایندگان همه اقوام افغانستان تاکید کرد و افزود که باید در زمینه بازگشایی فوری مدارس و دانشگاه‌ها به روی دختران و زنان و مجازات عاملان خشونت علیه زنان در افغانستان، هر چه سریع‌تر اقدام شود.

در این گزارش که هفته گذشته علنی شد، آمده است که طالبان در ۲۱ ماه سلطه بر افغانستان، ۵۰ فرمان محدودکننده علیه زنان این کشور صادر کرده‌اند که باعث حذف زنان افغانستانی از صحنه زندگی اجتماعی شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا