اخبارجهان

روز جهانی پناهندگان؛ زیر سایه فاجعه غرق شدن کشتی مهاجران در یونان

با گذشت هر روز، ابعاد فاجعه غرق شدن کشتی مهاجران در آب‌های یونان بیشتر می‌شود. در تازه ترین مورد، رئیس مجلس سنای پاکستان گفته که شمار اتباع پاکستانی جان ‌باخته در حادثه غرق شدن قایق مهاجران در نزدیکی سواحل یونان در دریای مدیترانه به بیش از ۳۰۰ نفر رسیده است. پیشتر، شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان با اعلام یک روز عزای عمومی در این کشور دستور فوری برای سرکوب شبکه‌های قاچاق انسان و همه عواملی که در انتقال غیرقانونی اتباع این کشور به خارج دست دارند، را صادر کرد.

تعیین شمار جان باختگان این حادثه توسط مقامات پاکستانی در آستانه روز جهانی پناهندگان انجام شده است. سازمان ملل متحد همه‌ ساله در روز ۲۰ ژوئن «قدرت و شجاعت افرادی که به دلیل مناقشات و آزار و اذیت ناچار به ترک خانه‌های خود شده ‌اند» گرامی می‌دارد. سازمان ملل شعار امسال این روز را‌ «امید دور از خانه» تعیین کرده است.

این در حالی است بر اساس آخرین فهرست بنیاد «متحد در برابر مرگ پناهندگان»، در سی سال اخیر حدود 53 هزار پناهجو در راه یا قلمروی اروپا جان باخته اند.

سازمان ملل متحد همچنین روز چهارشنبه، 24 خرداد، در گزارشی که آن‌ را نوعی «کیفرخواست» علیه وضعیت کنونی جهان خواند از شمار بی‌سابقه آوارگان پرده برداشت. بر اساس این گزارش در حال حاضر دست کم ۱۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به دلایل گوناگون از جمله جنگ و مناقشات داخلی مجبور به ترک خانه و محل زندگی خود شده ‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا