اخبارایرانجهان

کار حوزه های علمیه در ایران ، دخالت در سیاست !! 

محسن اراکی از اعضای تشکل حکومتی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اظهار نظری گفته است که کار اصلی حوزه علمیه دخالت در سیاست است. این اظهارات واکنش های گسترده ای را در فضای مجازی در پی داشت.

47 سال پس از استقرار نظام ولایت فقیه که خود را برآمده از حوزه های علمیه شیعه معرفی می‌کردند همچنان دغدغه حاکمان نظام ایران ورود حوزه های علمیه و مراجع تقلید به سیاست است.
این در حالی است که مراجع تقلید مستقل شیعه در طول این سالها از حصر و فشار و تضییق حکومت در امان نبوده اند. و نه تنها در این دوره که در طول تاریخ حوزه علمیه خود را وامدار هیچ حکومتی نساختند.
به تازگی اما محسن اراکی از اعضای تشکل حکومتی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که پیش از این در اظهاراتی خواستار تسریع و افزایش صدور احکام اعدام معترضان شده بود گفته است که کار اصلی حوزه علمیه دخالت در سیاست است.
خبرگزاری رسا گزارش داد که ایشان گفته است  : ” کسی که ادعای فقاهت دارد و می‌گوید که حوزه نباید در سیاست دخالت کند آیا نمی‌فهمد که حوزه علمیه کار اصلی اش دخالت در سیاست است؟ اگر کسی بگوید که حوزه از سیاست جداست می‌داند که دروغ می گوید و مع ذلک چیزی را که درست نیست برای مردم بیان می کند.”

این اظهارات محسن اراکی با واکنش های گسترده کاربران فضای مجازی مواجه شد و بسیاری از کاربران ویدئویی از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی در این زمینه را بازنشر کردند که ایشان تاکید می‌فرمایند حوزه متعلق به خداست و نه زید و عمر  و در حوزه باید فقط از خدا و ولی امر حضرت صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف گفته شود و حوزه باید مستقل از تمامی شخصیت ها و مقامات و مستقل از سیاست و فقط فانی در خدا و امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف باشد.
 
محسن اراکی که سالها نماینده رهبر ایران در انگلستان بود در اعتراضات اخیر نیز گفته بود : “‌کسانی که در جمعی شرکت می‌کنند که یک نفر از آن جمع، اقدام به کشتن یا سوزاندن یا هتک حرمت مسلمانی می‌کند، همۀ آن جمع، محارب حساب می‌شود نه تنها کسی که مستقیماً اقدام به قتل یا اقدام به آتش‌سوزی یا اقدام به ایجاد رعب کرده است؛ بلکه همۀ آن جمع به‌عنوان «مفسد فی الارض» و «محارب» به‌شمار می‌آیند و حکومت اسلامی می‌تواند همۀ افراد آن جمع را به جرم «محاربه» و به جرم «افساد فی‌الارض» محاکمه کند”.

چند ماه پیش نیز حجت الإسلام شیخ حسین انصاریان در اظهاراتی کار فعلی حوزه‌های علمیه در ایران را تربیت نوکر برای دولت دانستند و ضمن انتقاد به مدیران حوزه علمیه‌ی قم نسبت به وضع کنونی و آینده حوزه‌های علمیه اظهار نگرانی کردند.

آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی نیز همواره بر استقلال حوزه‌های علمیه شیعه در تمامی کشورهای اسلامی از نظام‌های سیاسی حاکم و عدم جواز دخالت نظام‌های سیاسی در امور حوزه‌های علمیه و مراجع عظام و روحانیون و علما تاکید فرموده اند.
 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا