اخبارجهانعربستان سعودی

درخواست عفو بین الملل از فرانسه برای نجات هفت جوان عربستانی

حکومت سعودی همچنان به اجرای حکم اعدام ادامه می دهد و گویا تصمیم ندارد نام خود را از لیست جهانی رکورد داران اعدام خارج کند.

در همین راستا سازمان عفو بین الملل از رئیس جمهور فرانسه خواست بر ولیعهد سعودی برای نجات هفت جوان عربستانی که با مجازات اعدام روبرو هستند، فشار بیاورد.

عفو بین الملل از امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه خواست که طی مذاکراتش با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بر اهمیت حقوق بشر تأکید کند و پرونده هفت جوان عربستانی را که به اعدام محکوم شده‌اند، مطرح کند.

این سازمان اعلام کرد: این جوانان در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌اند و یکی از آنها ۱۲ ساله بوده است و اکنون با خطر اعدام قریب الوقوع مواجه هستند.

اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین الملل گفت: ما نهایت تلاشمان را می‌کنیم تا رئیس‌جمهور فرانسه در مذاکرات با مقامات عربستانی خواهان عدم اعدام این جوانان شود.

شش تن از جوانان با اتهامات مرتبط با تروریسم و دیگری با حمله مسلحانه و قتل محکوم شده‌اند.

عفو بین الملل می‌گوید که این حکم‌ها منصفانه نبوده و بر اساس اعتراف‌هایی که تحت شکنجه از آنها گرفته شده، صادر شده است.

با نگاهی گذرا به آمار اعدام شدگان در این کشور، می توان به راحتی پی برد که شیعیان جز بیشترین افراد اعدام شده توسط حکومت سعودی نسبت به جمعیت شان در عربستان به شمار می روند.

حکومت سعودی در مناسبت های مختلف و به بهانه های گوناگون، شیعیان به ویژه جوانان را بازداشت و روانه زندان کرده و بعد از محاکمه صوری آنها، حکم اعدام برای شیعیان بازداشت شده صادر و آنان را اعدام می کند.

در همین راستا آخرین باری که جوانان شیعه توسط حکومت سعودی اعدام شدند حدود ۱۰ روز پیش بود. جوانان اعدام شده به بهانه شرکت در اعتراض ها علیه حکومت آل سعود، حدود هفت سال پیش بازداشت و در زندان به سر می بردند.

این جوانان شیعه در طول این مدت متحمل انواع شکنجه روحی – روانی و بدنی نیز شده بودند و به گفته خانواده هایشان، از آنها به زو اعتراف گرفته شد و در نهایت آنان را اعدام کردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا