اخبارافغانستانجهان

نشست شورای جهانی حقوق بشر با محوریت زنان افغانستان

قرار است پنجاه‌ و سومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تا دو روز آینده برگزار شود. در این نشست که روز دو‌شنبه، 29 خرداد، برگزار می‌شود، نقض حقوق زنان در افغانستان از سوی طالبان یکی از محورهای آن است.

هدف از این نشست، ادامه بحث انتقادی در مورد وضعیت وخیم حقوق زنان و دختران در افغانستان به‌ویژه محرومیت آنان از حقوق تحصیل، کار و ارایه ی راهکارهای مهم در مسیر آینده عنوان شده است.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل، گروه طالبان به‌جای اقدامات برای رفع تبعیض علیه زنان، آن را عادی می‌کنند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان در گزارش جدید خود گفته که افسردگی و افکار خودکشی میان دختران نوجوان بازمانده از آموزش، ازدواج‌های اجباری و کودک‌ همسری و فروش و قاچاق کودکان افزایش یافته است.

این گزارش تصریح کرده است که طالبان بین ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ و می سال ۲۰۲۳، بیش از ۵۰ فرمان علیه زنان صادر کرده ‌اند. بر اساس این گزارش، در هیچ گوشه جهان حقوق زنان و دختران مانند افغانستان مورد حمله گسترده، نظام‌ مند و فراگیر قرار نگرفته است.  قرار است این گزارش در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز ارایه شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا