اخبارایرانجهان

افزایش بیماران قلبی و عروقی در ایران

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه افتتاحیه هشتمین همایش بین المللی قلب و عروق گفت: رتبه اول مرگ‌ومیر در ایران مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است در حالی که تمام عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قابل کنترل و پیشگیری است.

او در ادامه گفت: زندگی شهری، کم تحرکی، چاقی، مصرف زیاد نمک، پرفشاری خون، مصرف سیگار و قلیان از بیشترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. بر اساس آمار سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۱ % افراد بالای ۱۸ سال دچار کم تحرکی هستند که باعث می‌شود به شمار مبتلایان به این بیماری‌ها افزوده شود.  

وی افزود: فشار خون یکی از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی است؛ ۳۰ % جمعیت ایران مبتلا به پرفشاری خون هستند؛ با افزایش سن، آمار ابتلا به فشار خون بالا نیز افزایش می‌یابد به طوری که در کشور ما ۵۰ % افراد بالای ۶۰ سال مبتلا به پرفشاری خون هستند. اگر فشار خون افراد در محدوده ۱۲ روی ۸ میلی‌متر جیوه باقی بماند میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی ۵۰ % کاهش پیدا می‌کند.

فرشیدی اذعان داشت: ابتلا به دیابت از دیگر عوامل خطر بیماری‌های قلبی ـ عروقی است. حدود ۱۱ % جمعیت کشور ما به دیابت مبتلا هستند که دیر متوجه افزایش قند خون خود می‌شوند و بالا رفتن قند خون نیز باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. بالا بودن چربی خون نیز از علل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ارتقا و تامین سلامت جامعه مهمترین وظیفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و پیگیری طرح‌های ارائه شده در نظام سلامت موجب شناسایی و درمان به موقع مبتلایان و کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا