اخبارایرانجهان

خسارت هزاران میلیاردی سوء‌ مدیریت پسماند به محیط زیست ایران

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط ‌زیست ایران می‌گوید به‌ علت امحای غیرعلمی پسماند‌ها، نبود تفکیک مناسب، تصفیه نشدن شیرابه‌ها، و کاستی‌های دیگری که در نظام مدیریت پسماند وجود دارد، سالانه نزدیک به ۴۵ هزار میلیارد تومان به محیط‌ زیست کشور خسارت وارد می‌شود.

مهدی خادم‌ ثامنی، مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط ‌زیست، روز دوشنبه ۲۲ خرداد، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا به ‌مناسبت هفته محیط‌ زیست گفت که آمارها نشان می‌دهد که سالانه حدود ۲۱ میلیون تن پسماند عادی در کشور تولید می‌شود که از این مقدار در حدود ۷۰ درصد پسماندهای تر و بقیه پسماندهای خشک است.

او گفته است که این میزان خسارت در یک پروژه تحقیقاتی در سال ۱۳۹۸ برآورد شده است. محققان برای به دست آوردن آمار خسارت مالی ناشی از سوء مدیریت پسماندها و شیرابه‌ها، ابتدا ارزش تقریبی منابع آب، خاک، هوا و دیگر منابع طبیعی را برآورد کردند و ضمن تخمین آسیبی که هر کدام از محل‌های دپوی پسماند به عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند، مبلغ خسارت را محاسبه کردند.

او افزوده است که این آمار هشداری است به مسئولان که متوجه باشند مدیریت نشدن پسماند، انبار زباله در طبیعت، و شیرابه‌های حاصل از آن چه خسارت شدیدی به کشور وارد می‌کند.

به گفته وی تعداد «مراکز دفن مهندسی پسماند» در ایران بسیار محدود است و در اغلب محل‌های دفن پسماند، زباله‌ها به صورت تلنباری و خاک‌ پوشانی دفن می‌شوند که آثار مخرب متعددی برای طبیعت دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا