اخبارجهان

دنیا در آستانه تجربه یک «انقراض گسترده» دیگر!

پژوهشگرانی‌که روی جانوران مختلف کار می‌کنند عقیده دارند که کاهش تنوع زیستی در جهان چنان سرعت گرفته که به نظر می‌رسد دنیا در حال نزدیک شدن به یک «بحران انقراض» دیگر است.

هفته ‌نامه تایم به نقل از این پژوهشگران نوشته؛ نسل بشر بسیاری از حیات وحش موجود روی زمین را از بین برده است. این امر چنان ملموس است که بعضی از دانشمندان استدلال می‌کنند که می‌توان گفت که تحت تاثیر فعالیت‌های انسانی ششمین رویداد انقراض دسته جمعی جهان کلید خورده است. در واقع تحقیقات جدید حکایت از این می‌کنند که جمعیت حیوانات در جهان با سرعتی به مراتب بیشتر از آن‌چه قبلاً تصور می‌شد در حال کاهش است.

نویسندگان این پژوهش که ماه گذشته در مجله نقدهای بیولوژیکی منتشر شد، با تجزیه و تحلیل بیش از 71000 گونه جانوری متشکل از پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان، ماهی‌ها و حشرات تلاش کرده ‌اند رشد جمعیت آن‌ها را در طول زمان ارزیابی کنند.

نویسندگان این پژوهش هم‌چنین به این نتیجه رسیده ‌اند که فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت تا حد زیادی خطر کاهش تنوع زیستی را دستکم گرفته و کم‌ اهمیت جلوه داده است. این پژوهشگران گفته اند در مجموع یافته‌های آنها این هشدار را تقویت می‌کنند که تنوع زیستی در آستانه یک بحران انقراض است. به گفته این دانشمندان؛ این موضوع تبعات و پیامدهای اکولوژیکی و اکوسیستمی وسیع و گسترده‌ای خواهد داشت

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا