اخبارجهانعراق

تشدید بحران آب در جنوب عراق و نگرانی‌ها از موج جدید آوارگی و مهاجرت

خطرات بحران کم ‌آبی در جنوب و مرکز عراق به عنوان آخرین مناطقی که آب رودخانه‌های دجله و فرات به آن می‌رسند، چند برابر شده است. طی دو هفته گذشته، عراق علاوه بر کاهش شدید سطح آب شاهد خشک شدن شماری از رودخانه‌ها، نهرها و تالاب‌ها بوده است.

همزمان؛ رئیس برنامه توسعه ملل متحد (یو‌ ان ‌دی‌ پی) در مورد سهم سرانه آب هر شهروند عراقی تا سال 2030 میلادی، گفته که سطح خشکسالی در دو سال گذشته در عراق با افزایش دما در جنوب این کشور به حدی بی‌سابقه رسیده است. پیش‌تر، شاخص تنش آبی در سال 2019 میلادی نیز پیش‌بینی کرده بود که عراق تا سال 2040میلادی احتمالاً رودخانه‌های خود را به طور کامل از دست خواهد داد.

از سوی دیگر، فعالان حوزه محیط زیست می‌گویند با توجه به عکس‌هایی که انجمن‌ها و سازمان‌های محیط زیستی عراق تهیه کرده حاکی از کاهش بی سابقه سطح آب در استان های مرکزی و جنوبی فرات است که هشداردهنده یک فاجعه انسانی و تغییر جمعیتی در آن مناطق علاوه بر احتمال قحطی قریب الوقوع است.

سال گذشته میلادی، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نسبت به وضعیت کشاورزی در عراق هشدار داده بود که این کشور یکی از مناطقی است که بیشترین خسارت و آسیب را از تغییرات آب و هوایی و کمبود آب متحمل می شود و به کمک های غذایی نیاز دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا