اخبارجهانجهان اسلام

تظاهرات مسلمانان روهینگیایی برای بازگشت امن به میانمار

ده‌ها هزار مسلمان روهینگیایی در اردوگاه پناهجویان در بنگلادش، در اعتراض به کاهش جیره غذایی و ادعای بازگشت اجباری به کشورشان تظاهرات کردند. آنها خواستار تضمین بازگشت امن به کشور خود با اعطای حقوق شهروندی شدند. در تظاهرات دو روز پیش، در سراسر اردوگاه‌های گسترده، پناهندگان عمدتا مسلمان، پیر و جوان، پلاکاردها را تکان دادند و شعار سر دادند. این اعتراضات اخیر به دنبال دومین جیره غذایی کاهش یافته توسط برنامه جهانی غذا از 10 دلار در ماه برای هر نفر به 8 دلار است.

تلاش‌ها برای آغاز بازگشت به کشور در سال‌های 2018 و 2019 با شکست مواجه شد زیرا پناهندگان از ترس پیگرد قانونی، از بازگشت خودداری کردند. بیش از یک میلیون روهینگیایی در اردوگاه‌های جنوب شرقی بنگلادش، بزرگترین محل سکونت پناهندگان در جهان، اسیر شده ‌اند. اکثر آنها تقریباً شش سال پیش از سرکوب ارتش میانمار گریختند، اگرچه برخی از آنها مدت بیشتری در آنجا بودند.

بدتر شدن فقر، افزایش جرم و جنایت، کمبود کار و آتش سوزی در اردوگاه ها، بسیاری از روهینگیاها را مجبور کرده است که از بنگلادش با قایق به کشورهایی مانند مالزی، اندونزی و تایلند فرار کنند. اخیراً تام اندروز، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در میانمار، از بنگلادش خواسته است که پروژه آزمایشی بازگرداندن را فوراً متوقف کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا