اخبارایرانجهان

بحران کم‌ آبی در چندین استان ایران

یک نماینده مجلس ایران مدعی شده به ‌دلیل کمبود شدید آب، عمق چاه ‌هایی که آب را به شبکه آ‌برسانی استان یزد تزریق می‌کنند، از ۱۲۰ متر هم بیشتر شده است.

محمد صالح جوکار، نماینده مجلس نمایندگان ایران، در مصاحبه با ایلنا هشدار داد با این عمق چاه‌ها، در صورت بارندگی نیز کمبود آب‌های زیرزمینی جبران نمی‌شود.

او گفت در مقطع کنونی، در یکی از شهرهای استان یزد، ۳۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب مشاهده می‌شود و باید در راستای انتقال منابع پایدار آب به این استان اقدام شود.

او همچنین با ابراز نگرانی از فرونشست زمین به ‌دلیل حفر چاه‌ها و پایین رفتن سطح آب، گفت: «فرونشست زمین در زمین‌های کشاورزی و جاده‌ها خسارت زیادی وارد کرده است، به طوری که خطوط ریلی، راه‌‌آهن و ساختمان‌ها و سازه‌های میراث فرهنگی و تاریخی نیز دچار آسیب شده‌ اند».

ایران با بحران شدید آب دست ‌و‌ پنجه نرم می‌کند و چندین استان، از جمله سیستان و بلوچستان، با بیشترین سطح کمبود منابع آبی مواجه ‌اند.

آگاهان هشدار می‌دهند  بحران کم‌آبی ایران به مرحله خطرناکی وارد شود و زندگی و سلامت میلیون‌ها شهروند این کشور را با مشکل جدی مواجه کند. درخواست و هشدارهای ایران به گروه طالبان در افغانستان هم تاکنون کارساز نبوده است و طالبان نپذیرفته‌ اند که بر اساس خواست تهران، حقابه ایران را از رود هیرمند تامین کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا