اخبارافغانستانجهان

تبدیل شدن افغانستان به مرکز پرورش تروریسم

شماری از کشورهای همسایه شمالی افغانستان با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی و افزایش تهدیدها از مرزهای افغانستان گفته ‌اند که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، آن کشور به مرکز پرورش تروریست‌های بین‌المللی تبدیل شده است.

نمایندگان کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، و ترکمنستان در نشست سران اتحادیه اروپا و آسیای میانه خواهان توجه جهان به وضعیت کنونی افغانستان شدند.

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان، در این نشست که روزجمعه، 12 خرداد، در قرقیزستان برگزار شده بود، تاکید کرد که قلمرو افغانستان، به‌ ویژه استان‌های شمالی و شمال ‌شرقی آن کشور، «محل پرورش تروریسم بین‌المللی شده است».

رئیس‌جمهور تاجیکستان گفته که افغانستان همچنان یکی از بزرگ ‌ترین تولیدکنندگان مواد مخدر در جهان است، تا جایی که اکنون در تحت سلطه طالبان، تولید مواد مخدر چند برابر افزایش یافته است.

رئیس‌جمهور ازبکستان، نیز گفته که وضعیت حقوق بشر در افغانستان به‌سرعت رو به وخامت می‌رود و میلیون‌ها شهروند این کشور در تلاش برای زنده ماندن‌ هستند.

همزمان با این نگرانی‌ها؛ گروهی از زنان معترض افغانستان در نامه سرگشاده به سازمان ملل متحد از رویکرد این سازمان در مواجهه با طالبان انتقاد کرده و نحوه تعامل با این گروه را پرسش ‌برانگیز دانسته‌ اند. این زنان روز‌ جمعه، ۱۲ خرداد، در نامه ‌‌شان خاطرنشان کرده ‌اند که پس از نشست دوحه، دریافته ‌اند که بار دیگر سرنوشت ۱۸ میلیون زن در افغانستان، قربانی قراردادهای بین‌المللی شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا