اخبارایرانجهان

خشکسالی بیش از نیم میلیون نفر در سیستان و بلوچستان را مجبور به مهاجرت می‌کند

دکتر مهدی زارع استاد پژوهشکده زلزله شناسی تهران طی یادداشتی در روزنامه اعتماد هشدار داد که خشکسالی شدید به زودی بیش از نیم میلیون نفر در جنوب شرق استان سیستان و بلوچستان را مجبور به مهاجرت به سایر نقاط ایران خواهد کرد.

این استاد زلزله شناسی و پژوهشگر محیط زیست افزود : بسیاری از مردم سیستان و بلوچستان کشاورز هستند، اما خشکسالی معیشت آنها را از بین برده است. سیستان و بلوچستان دومین استان بزرگ ایران است که با افغانستان و پاکستان همسایه است. اکثریت ساکنان آن، از نظر اقتصادی ضعیف‌ترین بخش جمعیت ایران هستند. این منطقه از سال 1377 تاکنون با کمبود شدید آب و دوره‌های مختلف خشکسالی دست و پنجه نرم کرده است. مشکل اکنون به سطح بحرانی رسیده است. این منطقه از سال آبی 1400-1399 به بعد چند دوره از بارندگی‌های کوتاه ولی بعضا سیل‌آسا و البته دوره‌های طولانی بدون بارندگی را تجربه کرده است.

مهمترین سرچشمه آبی سیستان و بلوچستان دریاچه هیرمند و تالاب هامون است که به دلیل کاهش نزولات آسمانی و امتناع طالبان از ارسال حقابه ایران تقریبا رو به نابودی است.

در ادامه این یادداشت آمده است : شرایط در این استان پس از آن بدتر شد که افغانستان جریان رودخانه هیرمند را که حوضه آبخیز اولیه سیستان است، محدود کرده و در نتیجه این منطقه را از سهم حق خود از آب محروم کرد. افغانستان در دو دهه گذشته سدها و کانال‌هایی ساخته است که سهم ایران از آب را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا