اخباراروپاجهان

پیروزی رجب طیب اردوغان درانتخابات ترکیه

پیروزی رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با واکنش‌های متفاوتی در سطح منطقه و جهان مواجه شده است. آقای اردوغان پس از پیروزی مجدد، مبارزه با تورم را مهم ترین مسئله ترکیه دانست و در عین حال بر بازگشت بیش از یک میلیون سوری به کشور شان تاکید نمود.
با این حال؛ در کنار بحران تورم، زلزله اخیر، حضور میلیون‌ها مهاجر و چگونگی مبارزه با تروریسم به ویژه حملات این کشور در خاک عراق و سوریه، از مسائلی هستندکه در دوره پنج ساله پیش روی آقای اردوغان قرار دارد.

انتخابات پرحاشیه ترکیه با پیروزی رجب طیب اردوغان پایان یافت. انتخاباتی که، آقای اردوغان را پس از حدود دو دهه حکمرانی، در لبه پرتگاه قرار داده بود. سرانجام، پس از دو دور انتخابات، وی توانست با کسب حدود 52 در صد آرا تا پنج سال دیگر به کرسی ریاست جمهوری ترکیه تکیه بزند.
کمال قلیچداراوغلو رهبر مخالفان که حدود 48 درصد آرا را کسب کرده، انتخابات ریاست ‌جمهوری ترکیه را «غیرمنصفانه‌ ترین انتخابات سال‌های گذشته» خوانده است. شکست قلیچدار اوغلو می‌تواند برای متحدان ترکیه در ناتو که اخیرا نسبت به نزدیکی اردوغان با ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهور روسیه نگران ‌تر شده‌ اند، خوشایند نباشد.

رهبران کشورهای منطقه و جهان، پیروزی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را تبریک گفتند، اما در مورد مسیری که رجب طیب اردوغان برای کشورش انتخاب خواهد کرد، محتاط ماندند. ترکیه که قرن‌ها پلی بین اروپا و آسیا بوده است، در دوران اردوغان موضعی ضد اروپایی اتخاذ کرد و از ریشه‌های سکولار خود به سمت محافظه ‌کاری تغییر جهت داد.

شب گذشته و به دنبال پیروزی قطعی آقای اردوغان، وی خطاب به حامیانش که خارج از کاخ ریاست جمهوری جمع شده بودند خواهان همبستگی شده افزود: «کل ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور در این انتخابات پیروز شدند». اردوغان گفت، مقابله با تورم مهم ‌ترین و اضطراری ترین مسئله ترکیه است.
در حال حاضر نرخ تورم ۴۴ درصدی زندگی همه را در ترکیه تحت تاثیر قرار داده است.
او در عین حال وعده داده که به بازسازی مناطق زلزله ‌زده ترکیه اولویت خواهد داد و یک میلیون آواره سوری را «داوطلبانه» به کشورشان بازخواهد گرداند. اما بحث حضور صدها هزار مهاجر از دیگر کشورها مثل ایران، افغانستان، پاکستان و سایر کشورها در نخستین سخنرانی آقای اردوغان اشاره نشد. پیش از این، چگونگی حضور مهاجران و اخراج اجباری آنان همواره از مباحث و نگرانی جدی نهاد های حقوق بشری بوده است.

از سوی دیگر؛ حملات نظامی ترکیه در خاک عراق و سوریه به بهانه مبارزه باتروریسم، از دیگر مسایل مورد مناقشه منطقه ای بوده است. مقامات عراقی پیش از این بارها از آنکارا خواهان عذرخواهی و توقف حملات هوایی در خاک این کشور شده بودند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا