آمریکااخبارجهان

سی‌گار: دولت بایدن درباره بسته ۸ میلیارد دلاری به افغانستان توضیح دهد

اداره بازرسی آمریکا برای بازسازی افغانستان موسوم به «سی‌گار» اعلام کرد ضروری است دولت «بایدن» درباره بسته ارسالی ۸ میلیارد دلاری به افغانستان توضیح دهد.

بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکا دولت جو بایدن به برخی ادارات و سازمان‌های نظارتی مانند «سی‌گار» اجازه نمی‌دهد که درباره ارسال بسته‌ 8 میلیارد دلاری به افغانستان پس از خروج از این کشور اطلاعاتی کسب کنند.

کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا اظهارداشت پس از ارسال بسته 8 میلیارد دلاری به افغانستان از زمان خروج نظامیان آمریکایی از این کشور، دولت بایدن از تحقیقات داخلی در مورد اینکه چه مقدار از پول‌ها ممکن است به دست حکومت سرپرست رسیده باشد، ممانعت می‌کند.

وزارت خارجه و آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا به صراحت کارکنان خود را از مصاحبه با «جان سپکو» بازرس ویژه اداره بازرسی آمریکا برای بازسازی افغانستان منع کرده‌اند.

این کمیته در نامه خود به «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه، «جانت یلن» وزیر دارایی و «سامانتا پاور» مدیر آژانس توسعه بین المللی آمریکاگفته است: این عدم همکاری غیرقابل قبول است. دولت از کار نظارتی مهم سیگار اجتناب نمی‌کند و از پاسخگویی به مردم آمریکا به خاطر ناکامی‌های فاجعه‌بارش در افغانستان نیز چشم‌پوشی نمی‌کند.

در این نامه گفته شده است امتناع دولت بایدن از همکاری با سی‌گار توانایی بازرس ویژه را برای انجام نظارت مستقل، قوی و معنادار مهار کرده است. از آنجایی که مالیات دهندگان آمریکا به کمک به مردم افغانستان ادامه می‌دهند، این امر ضروری است که ماموریت سی‌گار بدون مانع باقی بماند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا