اخبارافغانستانایرانجهان

ادامه تنش‌های لفظی ایران و طالبان بر سر حقابه رود هیرمند

خبرگزاری ایرنا، روز سه‌شنبه، 2 خرداد، با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از سدهای کمال ‌خان و کجکی، سخنان امیرخان متقی، وزیر خارجه گروه طالبان، مبنی ‌بر کمبود آب در سدهای افغانستان را رد کرد. این رسانه مدعی شد که براساس بررسی تصاویر ماهواره‌ ای، «طبق ارزیابی داده‌های این تصاویر با استفاده از نرم ‌افزارهای بین‌المللی»، ۸۰ درصد از مخزن پشت سد کجکی پر از آب است و همچنین پشت سد کمال‌ خان نیز به اندازه کافی آب وجود دارد.

تصاویر متعلق به ماهواره ایرانی خیام، نشان می‌دهند که برخی از دریچه‌های سد کمال‌خان به‌ سمت ایران بازند، اما آب سرازیرشده از آن‌ها، پس از چند کیلومتر وارد یک مسیر انحرافی می‌شود که آب را دوباره به خاک افغانستان باز می‌گرداند.

این تصاویر درحالی منتشر شده ‌اند که پس از سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، به سیستان ‌و بلوچستان، سخنان او درمورد حقابه ایران از رود هیرمند، به ‌طور گسترده‌ای خبرساز شد.

امیرخان متقی، وزیر خارجه گروه طالبان دو روز پیش در واکنشی گفت که ایران به‌ جای سروصدا باید ازطریق گفت‌وگو برای حل معضل آب تلاش کند. وی تاکید کرده بود افغانستان به موافقتنامه حقابه ایران از رود هیرمند پابند است، اما به ‌دلیل خشکسالی و کاهش باران‌‌ها، آب کافی در سدهای افغانستان وجود ندارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا