اخباراروپاجهانجهان اسلام

تروریسم اسلامگرای سنی در تقابل با اسلام علوی

ژرارد دَارمنَن ، وزیر کشور فرانسه در مورد افزایش تهدید‌های «تروریسم اسلام‌گرای سنی در اروپا» هشدار داده است.

وزیر کشور فرانسه ضمن سفرش به امریکا و طی مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه در نیویورک با اشاره به خروج ارتش امریکا از افغانستان و همچنین کاهش حضور نظامی فرانسه در افریقا به خطر «تقویت مجدد» داعش اشاره کرده و گفته ; تروریسم در این زمان خطر قابل توجهی است. او همچنین اضافه کرده که ” برای اروپایی‌ها و برای فرانسه، خطر اصلی، تروریسم اسلام‌گرای سنی است و همکاری ضد تروریستی بین سرویس‌های اطلاعاتی کاملا ضروری است”.  وزیر کشور فرانسه مجددا در انتها تاکید کرده که “نباید تهدید اصلی در اروپا را که تروریسم سنی است را نادیده بگیریم “.

طی سالهای پس از 11 سپتامبر 2001 تاکنون به ویژه در اروپای غربی با رشد گیری اسلامگرایی سنی‌های تندرو که برگرفته از اسلام اموی است انگشت اتهام خطر تروریسم در غرب متوجه مراکز اسلامی شده و غربی ها علی العموم و اروپایی ها خصوصا تفاوتی میان اسلام سنی‌های تندرو و اسلام علوی قائل نمی شدند اما با رشد مطالعات اسلام شناسی و شیعه شناسی در غرب به مرور این تفاوت ها بیشتر دیده می شود.

مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی هم کرارا به تبیین مرزهای میان اسلام علوی و اسلام اموی پرداخته اند و تفاوتهای بنیادین اسلام علوی را با اسلام معاویه تشریح فرموده اند تا آنجا که حتی باورهای نامسلمانان را بهتر از اسلام ساختگی و وارونه امویان و عباسیان و پیروان آنان دانسته و تروریسم و إرهاب را در تضاد آشکار با اندیشه های اسلام علوی اعلام فرمودند.

اندیشه های تکفیری سلفی ها و وهابی ها که ذیل اسلام معاویه و اسلام اموی دسته بندی و معرفی می شوند، برگرفته از آراء و فتاوای ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب است که در خونریزی و جنایت و کشتار نمود پیدا می‌کند و غربی‌ها آنرا دانسته یا ندانسته اغلب بجای اسلام حقیقی در نظر می‌گیرند و این برای اولین بار است که وزیر کشور فرانسه از ” تروریسم اسلام گرای سنی ” نام می‌برد.

به نظر می رسد تجربه‌های شکست خورده اسلام ستیزی و اسلام هراسی غربی‌ها در کنار رشد مطالعات شیعه پژوهی در دپارتمان‌های اسلام پژوهی و شیعه شناسی در دانشگاههای اروپایی و غربی و توجه به آراء مراجع تقلید آگاه در نجف و قم ایشانرا به تفاوت گذاری میان اسلام علوی و اسلام سنی‌های تندرو رسانده باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا