اخبارجهان

نسل کشی اویغورها در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا

همه ساله در ابتدای ماه می میلادی وزارت خارجه آمریکا حاصل رصد میزان آزادی ادیان و مذاهب در دنیا را بصورت گزارشی رسما انتشار می دهد.

(Uscirf) نام کمیسیون ویژه ای است که همه ساله  آزادی ادیان و مذاهب در تمامی کشورهای دنیا  را مورد بررسی و رصد دقیق قرار می دهد و نتایج آنرا وزیر خارجه آمریکا رسما اعلام می کند.

در گزارش مذکور به تحقیقات میشل باشلت کمیسر ویژه حقوق بشر سازمان ملل استناد شده که دولت چین را به ارتکاب نسل کشی و جنایت علیه بشریت  بر ضد مسلمانان اویغور در منطقه سین کیانگ متهم نموده است.

در تحقیقات کمیسر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد تایید شده که مسلمانان اویغور  همچون سالهای گذشته در وضعیت بردگی و کار اجباری سخت و طاقت فرسا قرار دارند و هیچ بهبودی در وضع ایشان نسبت به سالهای قبل صورت نگرفته است.

در ماه ژوئن 2022 پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه ای به سرکوب اویغورها در چین اعتراض کرد و ضمن آن تایید کرد که مسلمانان اویغور قربانی بازداشت و سرکوب خشونت بار ، کوچ دسته جمعی اجباری، مغز شویی سیاسی، جدا سازی خانواده ها ، نقض مستمر و گسترده آزادی مذهب و انجام عبادات، تخریب محل عبادات، بکارگیری نظارت مستمر بر زندگی خصوصی، عقیم سازی و جلوگیری از زاد و ولد ایشان شده اند.

در قطعنامه پارلمان اروپا که در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا هم بازتاب داشته بطور مشخص جدا سازی خانواده ها بویژه فرزندان از والدین به عنوان جنایت علیه بشریت با مخاطرات و صدمات شدید روحی و روانی برای کودکان اویغور ارزیابی شده و به مثابه نسل کشی اویغور ها دانسته شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا