آمریکااخبارجهان

آغاز کنفرانس بازنگری کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی

پنجمین کنفرانس بازنگری کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی در لاهه‌ی هلند افتتاح شد.

در این کنفرانس یک هفته ای که روز دوشنبه، 25 اردیبهشت آغاز شد، بیش از 800 نماینده از کشورهای عضو این سازمان، جامعه مدنی، صنایع شیمیایی و دانشگاهیان، این کنوانسیون جهانی را به بررسی می‌گیرند. در روز آخر این کنفرانس نیز اسناد نهایی تصویب می‌شوند.

هدف از برگزاری این کنفرانس ارزیابی روند تحقق اهداف کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی و در نظر گرفتن یکسری اولویت برای جلسه بعدی این کنوانسیون است.

شرکت کنندگان این کنفرانس، روی برخی موضوعات دیگر از جمله نقش سازمان منع تسلیحات شیمیایی در تقویت صلح و امنیت بین‌المللی و جلوگیری از ظهور مجدد سِلاح های شیمیایی نیز بحث می‌کنند.

سازمان منع سلاح های شیمیایی به عنوان نهاد مجری کنوانسیون سلاح های شیمیایی، با 193 کشور عضو، بر تلاش جهانی برای حذف دائمی سلاح های شیمیایی نظارت می کند. از زمان لازم الاجرا شدن این کنوانسیون در سال 1997، این پیمان موفق ترین معاهده خلع سلاح است که یک کلاس کامل از سلاح های کشتار جمعی را حذف می کند.

بیش از 99 % از کل ذخایر تسلیحات شیمیایی اعلام شده تحت راستی‌آزمایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نابود شده ‌اند. سازمان منع سلاح های شیمیایی به دلیل تلاش های گسترده خود در از بین بردن سلاح های شیمیایی، جایزه صلح نوبل 2013 را دریافت کرد.

در همین حال؛ آمریکا در آستانه برگزاری این کنفرانس، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده آماده تکمیل روند نابودی سلاح‌های شیمیایی خود تا پاییز 2023 است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا