اخبارافغانستانجهان

نگرانی قرقیزستان از تهدید احتمالی سنی های تندروی د۱عش علیه همسایگان افغانستان

از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، این کشور به مامنی برای سنی های تندرو به ویژه د۱عش تبدیل شده است.

د۱عش نه تنها برای مردم و کشور افغانستان خطر به شمار می رود بلکه این سنی های تندرو، کشورهای همسایه افغانستان را نیز تهدید می کنند. این موضوع چندین بار از زبان مقام های ارشد و سیاسی برخی کشورهای اطراف افغانستان بیان شده است.

مارات ایمانقلواه، دبیر شورای امنیت قرقیزستان در نشست گفت‌وگوهای امنیتی اسلام‌آباد با بیان اینکه که سنی های تندروی د۱عش در حال اجرای راهبرد تهاجمی علیه کشورهای همسایه افغانستان است، اعلام کرد که این گروه تروریستی قصد دارد حدود هفت هزار نیروی های خود را در مناطق شمال افغانستان مستقر کند.

وی افزود: راهبرد تهاجمی د۱عش، کشورهای ایران، چین، روسیه و جمهوری‌ های آسیای مرکزی را هدف قرار داده است.

او همچنین مدعی شد که سنی های تندروی د۱عش با استفاده از ناکامی سیاسی طالبان در افغانستان، «تلاش می‌کند خود را به‌ عنوان یک جایگزین قدرت در افغانستان به برخی گروه‌های قومی و مردم عادی، معرفی کند.»

دبیر شورای امنیت قرقیزستان تاکید که وضعیت بد اقتصادی در افغانستان، زمینه‌ساز گسترش تروریسم است.

مارات ایمانقلواه افزود: نگرانی کشورهای آسیای میانه از نفوذ گروه‌های تروریستی از افغانستان به این کشورها، اتفاق تازه‌ای نیست، بلکه نگرانی است که با سلطه طالبان در اوت ۲۰۲۱، عمیقا شدت گرفته است.

روسیه و کشورهای آسیای مرکزی در همه جلسات سیاسی و امنیتی درباره تقویت د۱عش و دیگر شبکه‌های تروریستی به‌ ویژه گروه‌های تروریستی که مبدا آنها در کشورهای آسیای مرکزی است، هشدار داده‌اند.

دبیر شورای امنیت قرقیزستان در نشست گفت‌وگوهای امنیتی اسلام‌آباد همچنین به رشد و گسترش فعالیت‌های گروه‌های افراطی با ریشه آسیای مرکزی و چین، نظیر جنبش ازبکستان، جنبش ترکستان شرقی و نیز د۱عش و القاعده اشاره کرد و گفت: این گروه‌ها ایدئولوژی‌شان را در خاک افغانستان گسترش می‌دهند.

گفتنی است، با وجود تمام این هشدار ها و ابراز نگرانی ها، مقام های حکومت طالبان افغانستان تاکید دارند که تمام تلاش خود را برای سرکوب د۱عش در افغانستان بکار بسته اند و ادعا می کنند که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان کشورهای همسایه را تهدید نمی کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا