اخباراروپاجهان

نگاهی به تنها مسجد پایتخت اوکراین

مسجد «الرحمه» علاوه بر اینکه اولین و تنها مسجد در کیف، پایتخت اوکراین است، یکی از بزرگ ترین مساجد اروپا به‌ شمار می‌رود.

این مسجد بخشی از مجموعه بزرگ اسلامی در کوه شچکاویتسیا است.

مسجد کیف بین سال‌های 1996 تا 2012 در نقطه‌ای نمادین در کنار بقایای یک قبرستان باستانی مسلمانان ساخته شده و در منطقه‌ای قرار دارد که از زمان‌های قدیم مسلمان‌نشین بوده است.

مسلمانان اوکراین بیش از 100 سال است که منتظر یک مسجد بوده و جای تعجب نیست که افتتاح «الرحمه» یک رویداد مهم بود. تلاش برای ساخت مسجد به سال 1897 بر می‌گردد؛ زمانی که طبق داده‌های رسمی، 1759 شهروند مسلمان در جمعیت حدود 100 هزار نفری کیف وجود داشت.

در سال 1913، نقشه‌های ساخت و ساز آماده و اولین سنگ بنای مسجد گذاشته شد. با این حال، شروع جنگ جهانی اول، انقلاب بلشویکی و جنگ جهانی دوم، رؤیای داشتن یک مسجد در پایتخت اوکراین را برای مدت طولانی به تعویق انداخت.

ساخت مسجد تنها پس از استقلال اوکراین در سال 1991، از سر گرفته شد. پس از به دست آوردن زمین برای ساخت و ساز، آماده‌سازی قانونی گسترده و کار بر روی اسناد پروژه، مدت‌ها مورد نظر، در نهایت در سال 1996 پروژه ساخت مسجد آغاز شد و به مدت 16 سال به طول انجامید.

مسجد به صورت مرحله‌ای ساخته شد. این ساخت و ساز توسط مسلمانان در هر سن و گروه اجتماعی و همچنین کمک‌های مالی قابل توجهی از سوی سفرای کشورهای اسلامی تأمین شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا