اخبارایرانجهان

ایران در 20 سال آینده  با انفجار جمعیت سالمند روبرو خواهد شد

سیده صالحه مرتضوی متخصص سالمندشناس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن تشریح پیامدهای سالخوردگی جمعیت ایران گفت: ایران در کمتر از ۲۰ سال آینده با پدیده انفجار جمعیت سالمند روبرو خواهد شد.

وی افزود: ایران اگر چه سال‌ها به عنوان کشوری جوان بوده است ولی در کمتر از ۲۰ سال آینده با پدیده انفجار جمعیت سالمندی مواجه خواهد شد؛ چراکه متولدین دهه ۶۰ شمسی حدود سال ۱۴۲۰ به سنین سالمندی می‌رسند.

او انزوا و تنهایی در سالمندان به علت فوت همسر، نزدیکان و بستگان، ازدواج فرزندان و… را از دیگر دغدغه‌های انفجار جمعیت سالمندان دانست و گفت : این مساله وقتی پررنگ‌تر می‌شود که در حال حاضر که به طور میانگین تعداد فرزندان سالمندان حدود سه یا چهار فرزند است، برآورد می‌شود طی دهه‌های آینده به طور میانگین تعداد فرزندان سالمندان به کمتر از ۲ فرزند کاهش یابد. با کاهش تعداد فرزندان تنهایی سالمندان بیشتر و نگهداری و مراقبت از سالمندان دشوارتر می‌شود. 

مرتضوی با اشاره به اینکه جمعیت فعلی سالمند ایران بیش از ۱۰ درصد جمعیت کشور است، تصریح کرد: این افراد بیش از ۶۰ درصد خدمات پزشکی را مصرف می‌کنند. زمانی که این درصد به بیش از ۳۰ درصد برسد اگر وضعیت خدمات درمانی به شکل امروز باشد و برنامه‌ریزی برای تغییر نداشته باشیم امکان خدمت رسانی به این جمعیت را نداریم و  فاجعه رخ خواهد داد. 

این سالمند شناس در انتها افزود : آن چیزی که سالخوردگی جمعیت را ترسناک می‌کند سالمندی توأم با بیماری، ناتوانی و سرباری است.

دکتر فرشاد شریفی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت سالمندی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم با اشاره به اینکه در حال حاضر علی‌رغم تمام فعالیت‌های چند سال اخیر، نرخ رشد جمعیت ایران کاهش یافته و تا سال ۲۰۵۵ به صفر خواهد رسید، گفت: ایران بالاترین نرخ رشد سالمندی جمعیت در جهان و رتبه یک منطقه بر حسب رشد جمعیت سالمندی را خواهد داشت.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا