اخبارافغانستانجهان

افزایش خودکشی در افغانستان

آمار خودکشی‌ در افغانستان به شکل نگران ‌کننده‌ای در حال افزایش است. براساس آمار منابع بیمارستانی که تنها از ۹ استان افغانستان منتشر شده، طی یک سال گذشته، ۳50 مورد مراجعه به بیمارستان در پی خودکشی به ثبت رسیده است. گفته شده دختران در افغانستان بیشتر از پسران اقدام به خودکشی می‌کنند. با این حال؛ منابع محلی می‌گویند آمارهای واقعی خودکشی در افغانستان به مراتب بیشتر از این است.

خودکشی؛ سونامی خاموشی که همه روزه از مردم افغانستان قربانی می‌گیرد. آمارهای خودکشی در این کشور که با انواع بحران‌های بشری مواجه بوده، تکان دهنده است.

بر اساس آماری که یک رسانه داخلی از منابع بیمارستانی، تنها از ۹ استان افغانستان منتشر کرده، طی یک سال گذشته، ۳۴۷ مورد مراجعه به بیمارستان در پی خودکشی به ثبت رسیده است. در این میان، استان بدخشان با ۲۵۱ مورد خودکشی در مقام نخست قرار دارد و ۱۴ تن نیز در غور، ۱۱ تن در خوست، هفت تن در استان سرپل، پنج تن در ننگرهار، پنج تن در میدان وردک، سه تن در بامیان و دو تن در ارزگان اقدام به خودکشی کرده‌ اند.

گفته می‌شود اکثر کسانی که اقدام به خودکشی کرده ‌اند، دخترند. با این حال بر اساس بررسی‌های تازه، آمار خودکشی میان پسران نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است.

با این حال؛ منابع محلی می‌گویند آمارهای واقعی خودکشی در افغانستان به مراتب بیشتر از این است. زیرا براساس فرهنگ و رسوم در افغانستان، خودکشی به ویژه در میان دختران نوعی ننگ محسوب می‌شود و خانواده‌ها می‌کوشند خودکشی دختران خود را مخفی نگه دارند.

گفته شده، افسردگی‌های ناشی از وضعیت اقتصادی، فشارهای روانی، فقر و تنگدستی، عامل اصلی خودکشی مردم در افغانستان بوده است. 

دختران، بیشتر به دلیل منزوی شدن در خانه و محروم ماندن از رفتن به مدرسه و دانشگاه اقدام به خودکشی کرده‌ اند و آمار دختران دانش‌آموز و دانشجو که خودکشی کرده ‌اند، بیشتر از سایر گروه‌ها است.

پس از فروپاشی رژیم قبلی طالبان در افغانستان، طی دو دهه مردم افغانستان به ویژه نسل جوان این کشور اندکی نفسی راحت کشیده و برای خود آینده روشنِ ترسیم کرده بودند. اما با سلطه دوباره طالبان، دورنمای زندگی در افغانستان کاملا تاریک شد و در فاصله نزدیک به دوسال، بیش از یک میلیون شغل در افغانستان از بین رفت که بیشتر آن مربوط به جوانان بود.

براساس برآوردهای سازمان ملل، بیش از 90 درصد شهروندان افغانستان نیاز شدید به کمک‌های بشری دارند و حدود 70 درصد شان زیرخط فقر زندگی می‌کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا