اخبارجهانعراق

عراق خواستار مداخله فوری بین‌المللی برای حل بحران آب دجله و فرات شد

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، ضمن هشدار درباره کاهش سطح آب رودخانه‌های دجله و فرات خواستار «مداخله فوری بین‌المللی»‌ برای تامین امنیت آب شد.
نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که مسئله بحران آب از اولویت‌های دولت او است.
سودانی که روز شنبه، 16 اردیبهشت، در «سومین کنفرانس بین‌المللی آب بغداد» سخن می‌گفت، تاکید کرد که دولت عراق سیاست ‌‌گذاری‌هایی چون برنامه کشاورزی زمستانی و معرفی آبیاری مدرن را اتخاذ کرده است و لازم است که مشکل بی‌آبی با مراجعه به کشورهای سرمنشا موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد تا سهمیه آب خود را به طور کامل بپردازند.
سودانی تاکید کرد که کمبود آب تهدیدی علیه فرهنگ و تمدن عراق و دجله‌ و فرات است که «مهم‌ترین تمدن‌های جهان پیرامون آن‌ها شکل گرفتند.»
کاهش برف و باران و بی‌آبی در کشورهای همسایه، به‌ ویژه ایران و ترکیه که آب دجله و فرات را تامین می‌کنند، موجب افزایش خطر خشکسالی در عراق شده است و چنانکه سازمان ملل متحد برآورد کرده است، عراق هم ‌اکنون پنجمین کشور جهان است که بیشترین آسیب را از تغییرات آب‌وهوایی دیده‌ اند.
پیش‌تر، در روز پنجشنبه، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق، کشورهای جهان، به‌ ویژه همسایگان عراق، را به کمک در حل مشکل کم‌آبی و خطرات ناشی از خشکسالی فراخواند.
وزیر منابع آب عراق نیز گفته که تابستان سختی پیش روی عراق است و هشدار داد که سخت ‌ترین چالش، توزیع عادلانه آب موجود است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا