اخبارپاکستانجهانجهان اسلام

حمله تروریستی خونین به مدرسه شیعیان در پاکستان

سنی های تندرو در پاکستان روز به روز بر دامنه حملات و عملیات های تروریستی خود علیه طیف های مختلف می افزایند. آنها نیز مانند دیگر هم مسلکان تروریستی خود یعنی د۱عش، القاعده، جبهه النصره، طالبان ، به زن و مرد، پیر و جوان، کودک و غیر کودک رحم نمی کنند.

شیعیان و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در پاکستان نیز از قربانیان اصلی جنایت های این سنی های تندرو به شمار می روند که جدید ترین جنایت آنها علیه این شیعیان، در حمله به مدرسه ای شیعی رقم خورد.

منابع محلی در پاکستان گزارش دادند که در حمله به یک مدرسه ی شیعیان در پاکستان و به‌ دنبال اولین تیراندازی در آن، یک معلم کشته شد. حمله دوم نیز به مدرسه «تاری منگل» رخ داده که در چند کیلومتری محل حادثه اولی قرار دارد.

در همین راستا سیف الاسلام، معاون کمیسر محلی، به خبرگزاری رویترز گفت: معلمی که در حادثه اول کشته شد، سنی‌ مذهب بود، در حالی که در حمله دوم، شماری از شیعیان کشته شده‌اند.

در همین حال شبکه BBC گزارش داد: معلوم نیست که آیا حادثه دوم واکنشی به حادثه اول بوده است یا خیر.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامهای پاکستانی روز پنجشنبه اعلام کردند در پی تیراندازی در مدرسه‌ای در شمال غربی این کشور ۷ معلم کشته شدند. به نظر می‌رسد این حمله در تلافی حمله ساعتی قبل از آن باشد که با جان باختن یک معلم همراه بود.

روزنامه دان پاکستان گزارش داده که دو درگیری مسلحانه جداگانه در این منطقه دستکم ۸ کشته بجا گذاشته است.

یک مقام محلی پلیس، به این روزنامه گفته که در پی تیراندازی نخست که یک معلم کشته شد، حمله دوم به مدرسه «تاری منگل» رخ داده است که در چند کیلومتری محل حادثه اولی قرار دارد.

بیشتر جمعیت این منطقه قبیله‌ای پاکستان، شیعه اند که از سوی شبه نظامیان ط1لبان محلی که سنی مذهبند، مورد حمله قرار می گیرند.

پلیس محلی گفته در حال جمع آوری اطلاعات بیشتر درباره این حوادث است.

طبق گزارش رسانه‌های محلی پاکستان، سنی های تندروی گروه سپاه صحابه در منطقه تری‌منگل شهر پاراچنار، ۷ معلم شیعه را در یک دبیرستان دولتی با تیراندازی به شهادت رساندند.

به گفته پلیس، در پی تیراندازی عناصر مسلح به سمت خودروی در حال حرکت فردی به نام محمد شریف کشته شد.

پس از این رویداد، افراد مسلح وارد مدرسه شدند و ۷ معلم از جمله میرحسین، جواد حسین، نوید حسین، جواد علی، محمدعلی و علی حسین را کشتند.

تروریست‌ها پس از به شهادت رساندن معلمان شیعه، فیلمی تهیه نموده و آن را منتشر کردند.

دانش آموزان مدرسه در حال شرکت در امتحانات سالانه بودند که تیراندازی رخ داد. پلیس گفته که در حال بررسی انگیزه این حادثه است.

“جیو تی وی” با اعلام اینکه انگیزه قتل‌ها همچنان نامشخص است و معلمانی که در هر دو حادثه کشته شدند، متعلق به اقلیت مسلمان شیعه کشور هستند افزود: پلیس محلی گفته که در حال جمع آوری اطلاعات بیشتر و بررسی این حادثه است.

عارف علوی رئیس جمهور پاکستان طی پیامی کشتار معلمان مدرسه در شهر پاراچنار را به شدت محکوم کرد و خواستار اقدام موثر نهاد‌های مجری قانون برای شناسایی و بازداشت عوامل این جنایت شد.

بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان خواستار تحقیق فوری و کامل این موضوع توسط پلیس و دولت شد. وی همچنین خواستار مجازات کسانی شد که در پشت این حملات قرار دارند.

وی افزود: چنین حوادثی را نمی‌توان به هر قیمتی تحمل کرد و باید از پیشگیری از آن‌ها اطمینان حاصل شود.

آصف علی زرداری، رئیس جمهور اسبق پاکستان با ابراز تأسف از کشته شدن ۷ معلم در پاراچنار آن را یک جنایت تروریستی عنوان کرد و گفت: جنایتکارانی که در قتل معلمان دست داشتند باید محاکمه شوند.

شهر پاراچنار مرکز منطقه قبیله کُرم که جمعیت عمده آن را شیعیان تشکیل می‌دهند، در شمال غرب پاکستان قرار دارد که در سال ۱۳۹۸ همراه با سایر بخش‌های مناطق قبایلی به ایالت خیبر پختونخوا الحاق شد.

رخداد‌های تروریستی توسط عناصر تکفیری و فرقه گرا که در سال‌های اخیر، غیرنظامیان بی‌دفاع در این منطقه را هدف قرار داده، باعث شد تا محدودیت‌های سختی در پاراچنار اعمال شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا