اخبارجهانجهان اسلام

نگرانی دیده‌بان حقوق بشر از وضعیت مسلمانان در چین

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با نشر گزارش تازه ای، گفته که دولت چین به طرز خطرناکی اسلام را با افراط گرایی خشونت آمیز آمیخته می کند تا سوء استفاده های خود را علیه مسلمانان ترک در سین کیانگ توجیه کند.

بر اساس تحقیقات پزشکی قانونی دیده‌بان حقوق بشر، داشتن قرآن در تلفن همراه مسلمانان چین برای بازداشت آنها کافی است.

دیده بان حقوق بشر می‌افزاید: پلیس چین در شهر اورومچی، پایتخت سین کیانگ، ساکنان را ملزم به دانلود اپلیکیشنی کرده است که به مقامات این امکان را می دهد تا بر محتویات تلفن همراه آنها نظارت کنند.

در بسیاری از موارد، مسلمانان اویغور صرفاً به خاطر انجام دادن یا نشان دادن علاقه به اسلام، به عنوان حامیان افراط گرایی خشونت آمیز برچسب ‌گذاری یا بازداشت می‌شوند.

فهرستی که دولت چین برای شناسایی افراط‌ گرایی در نظر دارد بیشتر روی تبلیغات گروه تکفیری و تروریستی داعش تمرکز دارد اما این همه ماجرا نیست چرا که هر مطلبی از سازمان یا نهادهای فعال در حوزه سرنوشت یا هویت دینی و قومیتی اویغورها هم فعالیت کند، در این فهرست جزء موارد ممنوعه قرار دارد.

گفتنی است سازمان ملل، نهادهای حقوق بشری و برخی کشورهای غربی، چین را به زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور و تحت فشار گذاشتن این قوم در استان سین کیانگ متهم می‌کنند. چین همه این اتهامات را رد می‌کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا