اخبارجهان

روز جهانی آزادی مطبوعات

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در چهل و هشتمین اجلاس خود در دسامبر 1993 روز سوم ماه می را به عنوان روز جهانی آزادی مطبوعات نامگذاری کرد. این نامگذاری پیش از آن در یونسکو نیز تصویب شده بود.

در سوم ماه می 1991 سازمان علمی-فرهنگی و آموزشی ملل متحد ، یونسکو در نشستی که در شهر ویندهوک پایتخت کشور افریقایی نامیبیا برگذار کرد اعلامیه ای موسوم به ” اعلامیه ویندهوک” را صادر کرد و خواستار شناسایی این روز به عنوان روز جهانی آزادی مطبوعات شد.

دو سال بعد در دسامبر 1993 مجمع عمومی سازمان ملل متحد در چهل و هشتمین نشست عمومی خود این پیشنهاد یونسکو را تصویب کرد به این امید که وضع اسفبار سانسور و سرکوب مطبوعات و رسانه ها در دنیا بهبود پیدا کند.

حتی پیش از این نامگذاری نهادهای غیر دولتی ناظر در امور آزادی مطبوعات و رسانه ها به سنجش میزان آزادی رسانه ها در  اغلب کشورهای دنیا می پرداختند اما از آن سال این سنجش علمی تر و فراگیرتر شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز که مرکز آن در پاریس قرار دارد همه ساله این سنجش را بصورت علمی و فراگیر انجام می دهد و رتبه بندی سال قبل خود را به میزان سرکوب مطبوعات و یا آزادی اصحاب مطبوعات و رسانه ها در تمامی کشورهای دنیا بروز رسانی می کند.

علیرغم آنکه آموزه های اسلام علوی با افتخار بیشترین میزان از آزادی بیان و عقیده را بویژه در سیره عملی امیرالمومنین علی علیه السلام و سایر ائمه علیهم السلام خصوصا در مکتب فکر و علمی امام باقر و امام صادق علیهما السلام به جهانیان عرضه داشته است اما کارنامه دولت های به اصطلاح اسلامی در این زمینه بسیار سیاه و فاجعه بار است.

ایران و افغانستان هر کدام به اشکال گوناگون به بازداشت روزنامه نگاران و توقیف و تعطیلی رسانه ها می پردازند حال آنکه رسانه های منتقد وظیفه ذاتی و حرفه ای خود را انجام می دهند.

بازداشت های طویل المدت روزنامه نگاران بدلیل انتشار اخبار و گزارشات انتقادی ، فشار به رسانه های برای اعمال خود سانسوری ، قتل و ترور روزنامه نگاران و انجام عملیات انفجاری و تروریستی در برابر رسانه ها و … همه حکایت از وضع اسفبار رسانه ها در کشورهای اسلامی بویژه در خاورمیانه دارد.

نقطه مشترک تمامی نظام های آزادی ستیز بویژه آنهایی که مدعی اسلام هستند هم تعاریف سلیقه ای ایشان از مفهوم ” امنیت ” است ، حال آنکه جریان آزاد اطلاع رسانی که رسانه های مستقل آنرا بر دوش می کشند و نقد و نقادی را دامن می زنند و شفافیت و حق اطلاع رسانی و حق اطلاع داشتن را بر عهده می گیرند هرگز امنیت شهروندان را به مخاطره نمی اندازد که هیچ موجب تضمین امنیت عمومی می شود.

در روز جهانی آزادی مطبوعات با نگاهی دوباره به سیره عملی و احادیث گهربار رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علی علیه السلام بالاترین میزان تحمل مخالف و منتقد و عالی ترین سطح آزادی بیان و عقیده را می توانیم به عنوان نماد این روز به جهانیان عرضه کنیم.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا